Realizace čtenářských lekcí na 2. stupni ZŠ: akční výzkum
Reading workshops at the 2st grade of elementary school: action research
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193023Identifikátory
SIS: 258792
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štípek, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čtenářská dílna, čtenářská gramotnost, literární výchova, 2. stupeň, záznamy z četbyKlíčová slova (anglicky)
reading workshop, reading literacy, literary education, 2st gradeDiplomová práce se zabývá realizací čtenářských lekcí v 6. ročníku základní školy, skrze které se rozvíjela čtenářská gramotnost žáků. Z hlediska formy je práce rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je jsou vymezeny pojmy jako čtenářství, čtenářská gramotnost, roviny čtenářské gramotnosti nebo čtenářské strategie a je zde představena charakteristika akčního výzkumu. Jeho realizaci se věnuje praktická část. Cílem akčního výzkumu je zjistit výši čtenářské gramotnosti žáků 6. třídy Základní školy Pod Žvahovem a skrze intervenční plán tuto gramotnost během školního roku systematicky zvyšovat. Akční výzkum dále zkoumá, jak se proměňuje vztah žáků ke čtení a jaké metody kritického myšlení jsou vhodné pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Praktická část této diplomové práce dále popisuje konkrétní kroky intervence, která byla naplánována na základě výsledků pretestu. Mezi stěžejní kroky intervence patří realizace čtenářských lekcí využívajících metody kritického myšlení a cílících na rozvoj vybraných čtenářských strategií. Dalšími kroky, které realizaci čtenářských lekcí doplňují, je zavedení pravidelných dílen čtení, vytvoření třídní knihovny či spolupráce s městskou knihovnou. Výsledkem akčního výzkumu je zjištění zvýšení úrovně čtenářské gramotnosti skrze měření úrovně...
The thesis deals with the implementation of reading lessons in the 6th grade of primary school, through which pupils' literacy was developed. In terms of form, the thesis is divided into two parts - theoretical and practical. In the theoretical part, terms such as reading, literacy, levels of literacy or reading strategies are defined and the characteristics of action research are presented. The practical part is devoted to its implementation. The aim of the action research is to find out the level of reading literacy of the pupils of the 6th grade of the Primary School Pod Žvahovem and through the intervention plan to systematically increase this literacy during the school year. Action research also examines how pupils' attitudes towards reading are changing and what methods of critical thinking are suitable for the development of reading literacy. The practical part of this thesis further describes the specific steps of the intervention that was planned based on the pretest results. The core steps of the intervention include the implementation of reading lessons using critical thinking methods and targeting the development of selected reading strategies. Other steps that complement the implementation of reading lessons are the introduction of regular reading workshops, the creation of a classroom...