Well-being a školní úspěšnost žáků na střední škole
Well-being and academic success of the secondary school pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193079Identifikátory
SIS: 244081
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zicha, Zbyněk
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
well-being, aktivity na podporu well-beingu, psychosociální klima třídy, školní úspěšnostKlíčová slova (anglicky)
well-being, well-being activities, psychosocial classroom climate, academic successDiplomová práce je zaměřena na zjištění souvislostí žákovského well-beingu se školní úspěšností žáků střední školy. Well-being ve škole se stává stále více diskutovaným tématem. Ukazuje se totiž jeho důležitost pro dosahování lepších výsledků učení i dopad na vnitřní motivaci a psychiku žáků i učitelů. Zaměřila jsem se na koncept well-beingu prezentovaný Partnerstvím 2030+ se zaměřením na oblast učení. Předmětem výzkumu byly dvě třídy maturitního oboru ze střední odborné školy a jejich dva třídní učitelé. Cílem práce bylo odpovědět na to, zda je ve zkoumaných třídách zdravé klima, zda jsou zde aplikovány aktivity na podporu well-beingu a pokud ano, zda mají souvislost se vzdělávacími výsledky žáků zkoumaných tříd. V rámci konceptu triangulace jsem ve výzkumném šetření použila kombinaci tří technik k získání dat, a to dotazník pro žáky, zúčastněné přímé pozorování vyučování a strukturované rozhovory s třídními učiteli dvou zkoumaných tříd. Dle dotazníkového šetření Klima školní třídy skórovala třída A ve čtyřech škálách pod průměrem standardizačního vzorku, druhá dosáhla hodnot všech škál mírně nad průměrem. Výsledky zúčastněného přímého pozorování i strukturovaných rozhovorů ukazují, že ve třídě B jsou aktivity a činnosti podporující well-being realizovány častěji než ve třídě A. Zároveň bylo...
This thesis is focused on finding out the connection of students' well-being and academic success of secondary school pupils. Well-being in school is becoming an increasingly discussed topic. Its importance is showing in achieving better results in learning and its impact on inner motivation and psyche of students and teachers. I focused on the concept of well-being presented by Partnership 2030+ focused on learning. The subject of the research were two classes during their graduation year in secondary school and their two class teachers. The aim of this thesis was to answer whether there is a healthy environment in the studied classrooms, whether there are activities applied to promote well-being there and, if so, whether they are related to the academic success of students of the studied classes. Within the concept of triangulation, I used a combination of three techniques to collect data in this research, namely a questionnaire for students, participating direct observation of teaching, and structured interviews with the class teachers of the two studied classes. According to School classroom environment survey class A scored below average on four different scales in a comparison sample, while the other class reached scores on all scales slightly above the average. The results of the...