Argumentační schopnosti u žáků 1. stupně ZŠ
Argumentative Skills of First Grade Students
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193114Identifiers
Study Information System: 258170
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Eliášková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training For Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Argumentace, žák, klíčové kompetence, výuka českého jazyka, argumentační strategie, argumenty žákůKeywords (English)
Argumentation, student, key competences, teaching of Czech language, argumentative strategies, students' argumentsTématem této diplomové práce jsou argumentační schopnosti u žáků 1. stupně ZŠ. Práce je rozdělena do dvou částí - části teoretické a části empirické. Teoretická část se zabývá terminologií jednotlivých pojmů jako argumentace, argument či argumentační chyba. Velká část teoretické práce je rovněž věnována významu rozvoje argumentačních schopností ve výuce na 1. stupni ZŠ v rámci vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura. Empirická část prezentuje výsledky výzkumného šetření, které bylo provedeno prostřednictvím obsahové analýzy učebnic, kvantitativní a kvalitativní analýzy získaných dat. Cílem empirické části bylo zanalyzovat získané údaje, které zkoumají a přinášejí výsledky o tom, zda žáci třetích ročníků dokáží přiměřeno věku věcně argumentovat. KLÍČOVÁ SLOVA Argumentace, žák, klíčové kompetence, výuka českého jazyka, argumentační strategie, argumenty žáků
The topic of the diploma thesis is argumentative skills of primary school students. The thesis is divided into two parts - the theoretical and empirical part. The theoretical part deals with terminology with individual concepts such as argumentation, argument, or argumentative fallacy. A significant portion of the theoretical work id also devoted to the importance of developing argumentative skills in primary education within the educational field of Czech language and literature. The empirical part presents the results of research study, which was conducted through content analysis of textbooks, quantitative and qualitative analysis of obtained data. The aim of the empirical part was to analyze the collected data, which examine and provide the results on whether third-grade students can argue appopriately for their age. KEYWORDS Argumentation, student, key competences, teaching of Czech language, argumentative strategies, students' arguments