Percepce nepůvodních druhů obratlovců žáky 2. stupně základních škol
Perception of Non-native Vertebrate Species by Lower Secondary School Pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193139Identifikátory
SIS: 271173
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanel, Lubomír
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
6. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
management invazních a nepůvodních druhů, postoj žáků 2. stupně, postoj veřejnostiKlíčová slova (anglicky)
management of invasive and non-native species, lower secondary school pupils attitude, public attitudeTato diplomová práce se zabývá percepcí nepůvodních druhů obratlovců žáky 2. stupně základních škol. Výzkum byl zaměřen na zjištění, jak žáci vnímají nepůvodní druhy, jaké mají postoje k jejich přítomnosti a jak různé faktory, jako jsou věk, pohlaví, zájem o přírodopis a sledování přírodopisného obsahu, ovlivňují jejich názory. Studie se skládá ze dvou částí: teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje přehled základních pojmů a legislativních rámců souvisejících s nepůvodními a invazními druhy, včetně charakteristik vybraných druhů obratlovců, které se v České republice vyskytují. Praktická část zahrnuje analýzu výsledků dotazníkového šetření mezi žáky, ve které byly zkoumány jejich znalosti, názory a postoje k nepůvodním druhům obratlovců. Výsledky ukazují, že žáci mají omezenou znalost nepůvodních druhů, která není nijak ovlivněna navštěvovaným ročníkem školy. Názory na management druhů byly u zkoumaných obratlovců, s výjimkou myši domácí, potkana a krysy obecné, ovlivněny tím, jestli žákům byly poskytnuty bližší informace o vlivu daného druhu na prostředí a člověka, či nikoliv.
This thesis deals with the perception of non-native vertebrate species by lower secondary school pupils. The research was aimed at finding out how pupils perceive non-native species, what attitudes they have towards their presence and how various factors such as age, gender interest in science and viewing science content influence their views. The study consists of two parts: theoretical and practical. The theoretical part contains an overview of basic terms and legislative frameworks related to non-native and invasive species, including the characteristics of selected vertebrate species found in the Czech Republic. The practical part includes the analysis of the results of a questionnaire survey among pupils, in which their knowledge, opinions and attitudes towards non-native vertebrate species were investigated. The results show that the students have a limited knowledge of non-native species, which is not influenced in any way by the attended class. With the exception of the house mouse, rat and common rat, opinions on species management were influenced by whether students were provided with more detailed information about the impact of the given species on the environment and humans or not.