Využití strojového učení pro tvorbu umělé inteligence v turn-based hře
Machine-learning methods in artificial-intelligence design for a turn-based game
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193143Identifikátory
SIS: 250522
Kolekce
- Kvalifikační práce [11240]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ivanová, Marika
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Informatika se specializací Počítačová grafika, vidění a vývoj her
Katedra / ústav / klinika
Katedra softwaru a výuky informatiky
Datum obhajoby
6. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
genetický algoritmus|strojové učení|vývoj herKlíčová slova (anglicky)
: genetic algorithm|machine learning|game developmentProgramování umělé inteligence je důležitou a často poměrně dlouhou součástí vývoje her, která se velkým dílem podílí na koncové kvalitě samotné hry. Se vzestupem technologií strojového učení se naskýtá otázka, zda tyto technologie nemají své místo i při vývoji her. V této práci se soustředíme na genetické algoritmy a jejich potenciál pro využití oproti pevně zakódované umělé inteligenci pro tahové strategie. Navrhneme hru, na které se umělá inteligence bude učit, následně pro tuto hru implementujeme genetický algoritmus optimalizující umělé inteligence pomocí matice a na závěr provedeme analýzu výsledků na dvou různých případech průběhu algoritmu a k těmto výsledkům podáme možné hypotézy a prozkoumáme možné navazující práce.
The programming of artificial intelligences is an important and often quite a lengthy part of game development, which greatly contributes to the overall end quality of the game. With the rise of machine learning technologies comes the question of if these technologies have their place in game development. In this thesis we focus on genetic algorithms and their use potential over hard-coded artificial intelligences for turn-based strategies. We'll design a game where the artificial intelligence will learn, then we will implement a genetic algorithm which optimizes the artificial intelligences based on a matrix and we'll analyse the results of two separate runs of this algorithm and pose hypotheses based on the results while examining potential future work.