Archetypy queerbaitingu v japonské populární kultuře na příkladu audio-vizuálních projektů Paradox Live a Hypnosis Microphone
Archetypes of queerbaiting in Japanese popular culture through audio-visual projects Paradox Live and Hypnosis Microphone
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193145Identifikátory
SIS: 267288
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sýkora, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Asijská studia: Japanologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
3. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
queerbaiting|queer|populární kultura|homosexualita|BL|yaoi|gay|seiyuu|LGBT komunita|anime|mangaKlíčová slova (anglicky)
queerbaiting|queer|populární kultura|homosexualita|BL|yaoi|gay|seiyuu|LGBT komunita|anime|mangaTato práce se zabývá queerbaitingem v japonské populární kultuře, zejména queerbaitingem v oblasti intimních vztahů mezi muži. Pojem "queerbaiting" lze vysvětlit jako metodu konstruování narativu populární fikce, v jehož rámci tvůrci záměrně nikdy explicitně nepotvrdí ani nevyvrátí možnou queer identitu svých postav. Práce podrobněji zkoumá, jak producenti tento relativně nový fenomén využívají při propagaci za účelem zvýšení popularity svých produktů, a to jak audiovizuálních, tak audiálních - konkrétně v případové studii dvou hudebně- animačních projektů Paradox Live a Hypnosis Microphone. Práce se zaměřuje na zobrazení homosexuality v rámci japonské kultury s konkrétními případy jakožto sociokulturního pozadí pro fenomén queerbaitingu. Pomocí hledání společných rysů mezi subjekty případové studie v podobě charakterových a vztahových archetypů, jež jsou součástí mediálních produktů, se práce následně pokouší analyzovat opakující se vzorce a definovat je. Práce v přepisu japonských pojmů do latinky používá anglickou transkripci. Klíčová slova: queerbaiting, queer, populární kultura, homosexualita, boys' love, yaoi, gay, seiyuu, manga, anime, LGBT komunita
This thesis examines queerbaiting in Japanese popular culture, particularly in the area of intimate relationships between men. The term "queerbaiting" can be explained as a method of constructing a narrative of popular fiction in which creators intentionally never explicitly affirm or refute the possible queer identities of their characters. This thesis explores in more detail how this relatively new phenomenon is used by producers in promotion to increase the popularity of their products, both audiovisual and aural - specifically in the case study of two music- animation projects, Paradox Live and Hypnosis Microphone. The thesis focuses on the portrayal of homosexuality within Japanese culture as a socio- cultural backdrop for the phenomenon of queerbaiting - a strategy of media creators that exploits hints of characters' possible LGBT orientation in order to increase the popularity of a given medium. In order to understand this phenomenon in depth, it is first of all appropriate to know its historical background, among other things, which is why this thesis introduces the historical-cultural background of homosexuality in Japan as well as in specific areas of Japanese art. By looking for commonalities among the case study subjects in the form of character and relationship archetypes that are part...