Vladimír Kozák a obraz Indiána v jeho textech
Vladimír Kozák and representation of Indigenous peoples in his writings
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193194Identifikátory
SIS: 257276
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Binková, Simona
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Iberoamerikanistika
Katedra / ústav / klinika
Středisko ibero-amerických studií
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Vladimír Kozák|Xetá|reprezentace|ti "Druzí"|egodokumenty|terénní zápisníky|biografieKlíčová slova (anglicky)
Vladimir Kozak|Xetá|representation|the Other|egodocuments|fieldnotes|biographyDiplomová práce představuje osobnost Vladimíra Kozáka, českého technika, etnografa, dokumentaristy, fotografa a umělce, který žil mezi lety 1924-1979 v Brazílii. Práce dále analyzuje jeho pohled na indiánskou skupinu Xetá zobrazenou v jeho terénních zápisnících, na základě teorie reprezentace těch "Druhých". Tato studie využívá historickou analýzu k prozkoumání jazykových a symbolických prostředků, které Kozák používal k popisu jinakosti Xetá. Kromě představení Kozáka českému akademickému prostředí je cílem této práce kriticky zhodnotit Kozákovu práci v kontextu reprezentace původních obyvatel a etnografických praktik jeho doby. Jedná se o prvotní výzkum v českém prostředí, který dále nastiňuje možnosti studia Kozáka a jeho díla.
The thesis presents the personality of Vladimír Kozák, a Czech engineer, ethnographer, documentary filmmaker, photographer and artist who lived in Brazil between 1924 and 1979. The thesis further analyses his view of the Xetá Indian group depicted in his fieldnotes, based on the theory of representation of the Other. This study uses historical analysis to explore the linguistic and symbolic devices Kozák used to describe the otherness of the Xetá. In addition to introducing Kozák to Czech academia, this paper aims to critically evaluate Kozák's work in the context of indigenous representation and ethnographic practices of his time. This is primary research in a Czech setting that further outlines the possibilities of studying Kozák and his work.