Zobrazit minimální záznam

Social Networking Sites and People with Visual Impairment
dc.contributor.advisorŠumníková, Pavlína
dc.creatorKrajíčková, Andrea
dc.date.accessioned2024-11-28T17:12:14Z
dc.date.available2024-11-28T17:12:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193235
dc.description.abstractTato diplomová práce se zaměřuje na problematiku sociálních sítí a osob se zrakovým postižením. V práci se snažíme zjistit, jaký je postoj nevidomých jedinců k sociálním sítím, jaké mají motivace k jejich používání, jaké překážky pro ně na sociálních sítích vznikají a jak je překonávají. V neposlední řadě nás však zajímá i vliv sociálních sítí na sociální interakci nevidomých osob. Teoretická východiska práce nastíní problematiku zrakového postižení, nevidomosti, digitální inkluze, asistivních technologií využitelných v digitálním prostředí a sociálních sítí. Ve výzkumném šetření bylo využito kvalitativního přístupu, designu vícenásobné případové studie. Data byla získávána pomocí polostrukturovaných rozhovorů, které probíhaly s 8 nevidomými uživateli sociálních sítí a odborníkem v oblasti digitálních pomůcek a webové přístupnosti. Analýza získaných dat proběhla metodou otevřeného kódování a byla následně interpretována technikou vyložení karet. Výsledky práce popisují, že nevidomí jedinci používají sociální sítě na denní bázi, a to především kvůli sociálnímu kontaktu s ostatními uživateli, rychlému získávání informací a pro zábavu a odpočinek. Sociální sítě jsou pro nevidomé uživatele dostupné hlavně díky odečítačům obrazovky, ačkoliv některé překážky vyřešit nedokáží. Největší překážkou na sociálních...cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis focuses on the topic of social networking sites and people with visual impairment. In this thesis, we try to find out what the attitude of blind people towards social networking sites is, what is their motivation for using them, what barriers they face on social networking sites, and how they overcome them. Last but not least, we are also interested in the impact of social networking sites on the social interaction of blind people. The theoretical background of the thesis outlines the issues of visual impairment, blindness, digital inclusion, assistive technologies usable in digital environments, and social networking sites themself. A qualitative approach, a multiple case study design was used in the research investigation. Data was collected through semi-structured interviews conducted with 8 blind social networking site users and a specialist in the field of digital assistive technology and web accessibility. The analysis of the collected data was done using the open coding method and was then interpreted using the card interpretation technique. The results of the work describe, that blind people use social networking sites daily, mainly for social contact with other users, to get information quickly, and for entertainment and relaxation. Social networking sites are accessible to...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectSocial networking sitesen_US
dc.subjectblindnessen_US
dc.subjectvisual impairmenten_US
dc.subjectaccessibilityen_US
dc.subjectassistive technologyen_US
dc.subjectSociální sítěcs_CZ
dc.subjectnevidomostcs_CZ
dc.subjectzrakové postiženícs_CZ
dc.subjectpřístupnostcs_CZ
dc.subjectasistivní technologiecs_CZ
dc.titleSociální sítě a osoby se zrakovým postiženímcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-09
dc.description.departmentKatedra speciální pedagogikycs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId269782
dc.title.translatedSocial Networking Sites and People with Visual Impairmenten_US
dc.contributor.refereeKvětoňová, Lea
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikaen_US
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra speciální pedagogikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpeciální pedagogikaen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato diplomová práce se zaměřuje na problematiku sociálních sítí a osob se zrakovým postižením. V práci se snažíme zjistit, jaký je postoj nevidomých jedinců k sociálním sítím, jaké mají motivace k jejich používání, jaké překážky pro ně na sociálních sítích vznikají a jak je překonávají. V neposlední řadě nás však zajímá i vliv sociálních sítí na sociální interakci nevidomých osob. Teoretická východiska práce nastíní problematiku zrakového postižení, nevidomosti, digitální inkluze, asistivních technologií využitelných v digitálním prostředí a sociálních sítí. Ve výzkumném šetření bylo využito kvalitativního přístupu, designu vícenásobné případové studie. Data byla získávána pomocí polostrukturovaných rozhovorů, které probíhaly s 8 nevidomými uživateli sociálních sítí a odborníkem v oblasti digitálních pomůcek a webové přístupnosti. Analýza získaných dat proběhla metodou otevřeného kódování a byla následně interpretována technikou vyložení karet. Výsledky práce popisují, že nevidomí jedinci používají sociální sítě na denní bázi, a to především kvůli sociálnímu kontaktu s ostatními uživateli, rychlému získávání informací a pro zábavu a odpočinek. Sociální sítě jsou pro nevidomé uživatele dostupné hlavně díky odečítačům obrazovky, ačkoliv některé překážky vyřešit nedokáží. Největší překážkou na sociálních...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis focuses on the topic of social networking sites and people with visual impairment. In this thesis, we try to find out what the attitude of blind people towards social networking sites is, what is their motivation for using them, what barriers they face on social networking sites, and how they overcome them. Last but not least, we are also interested in the impact of social networking sites on the social interaction of blind people. The theoretical background of the thesis outlines the issues of visual impairment, blindness, digital inclusion, assistive technologies usable in digital environments, and social networking sites themself. A qualitative approach, a multiple case study design was used in the research investigation. Data was collected through semi-structured interviews conducted with 8 blind social networking site users and a specialist in the field of digital assistive technology and web accessibility. The analysis of the collected data was done using the open coding method and was then interpreted using the card interpretation technique. The results of the work describe, that blind people use social networking sites daily, mainly for social contact with other users, to get information quickly, and for entertainment and relaxation. Social networking sites are accessible to...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra speciální pedagogikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV