Kulturně podmíněné bariéry ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků
Culturally Conditioned Barriers in The Education of Socially Disadvantaged Roma Pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193273Identifikátory
SIS: 260896
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mužáková, Monika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Romský žák, romský jazyk, podpůrná opatření, inkluze, sociální znevýhodnění, romský asistent pedagogaKlíčová slova (anglicky)
Roma student, Roma language, support measures, inclusion, social disadvantage, Roma teaching assistant1 ABSTRAKT Téma této diplomové práce se hlouběji věnuje analýze kulturně podmíněných bariér ve vzdělávání sociálně znevýhodněných romských žáků. Je tedy zaměřena na oblast a problematiku aktuální, která zůstává prozkoumána nedostatečně. Pro dosažení komplexního vhledu do této problematiky byl zvolen metodologický přístup založený na rozhovorech s jednotlivými respondenty. Ty byly vedeny s pedagogy Základní školy Floriána Bayera v Kopřivnici a odborníky, převážně Romy specializujícími se na problematiku související s edukací romských žáků. Příprava otázek pro rozhovory byla provedena v souladu s vyspecifikovanými výzkumnými otázkami, které vyplynuly z podstaty tématu diplomové práce. Samotné výzkumné šetření bylo realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů, kde byly respondentům kladeny otázky zaměřené na příčiny školní neúspěšnosti romských žáků v procesu vzdělávání související s kulturní, hodnotovou, jazykovou, podpůrnou a edukační rovinou. Většina rozhovorů proběhla osobně nebo v online prostoru. V procesu analýzy dat bylo použito otevřené kódování přepsaných rozhovorů. Kódy byly dále fragmentovány do subkategorií a následně bylo identifikováno osm základních kategorií. Tyto kategorie poskytují strukturovaný rámec pro pochopení komplexního vztahu mezi kulturními bariérami a edukací ve specifickém...
1 ABSTRACT The topic of this thesis delves deeper into the analysis of culturally conditioned barriers in the education of socially disadvantaged Roma students. It focuses on a current and insufficiently explored area and issue. To achieve a comprehensive insight into this issue, a methodological approach based on interviews with individual respondents was chosen. These interviews were conducted with teachers from Florián Bayer Elementary School in Kopřivnice and experts, predominantly Roma individuals specializing in issues related to the education of Roma students. The preparation of interview questions was conducted in accordance with the specified research questions that emerged from the essence of the thesis topic. The research itself was carried out through semi-structured interviews, where respondents were asked questions focusing on the causes of school failure among Roma students in the educational process related to cultural, value, linguistic, supportive, and educational aspects. Most of the interviews took place in person or online. In the data analysis process, open coding of transcribed interviews was used. The codes were further fragmented into subcategories, and subsequently, eight main categories were identified. These categories provide a structured framework for understanding the complex...