Zobrazit minimální záznam

Zpracování emočních slov u česko-německých bilingvních mluvčí
dc.contributor.advisorPaillereau, Nikola
dc.creatorKocourek, Vojtěch
dc.date.accessioned2024-11-29T11:19:00Z
dc.date.available2024-11-29T11:19:00Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193291
dc.description.abstractTato práce zkoumá rozdíly mezi monolingvními mluvčími němčiny a česko-německými bilingvními mluvčími ve zpracování a hodnocení slov v kontextu emočních dimenzí valence (pozitivní/příjemná vs negativní/nepříjemná) a vzrušení (vysoká míra excitace vs nízká míra excitace). Hlavním východiskem jsou přitom dvě psycholingvistické teorie, které usouvztažňují míru emocionality slov s kontextem, ve kterém se je mluvčí naučili a používají - hypotéza snížené emoční rezonance v L2 a hypotéza emočního kontextu osvojení. Za tímto účelem byl proveden psycholingvistický experiment, kterého se účastnila skupina 16 monolingvních mluvčích němčiny a skupina 19 bilingvních mluvčích s kombinací němčina/čeština. Participanti z obou skupin hodnotili identický seznam německých slov na škále dvou emočních dimenzí, zatímco jejich mozková aktivita byla snímána metodou fNIRS kvůli rozdílům ve vybraných oblastech mozkové kůry. Mezi oběma skupinami nebyl naměřen žádný významný rozdíl v úrovni valence, zatímco hodnoty vzrušení byly významně vyšší v bilingvní skupině. Žádný rozdíl nebyl nalezen mezi hodnotami vzrušení bilingvních mluvčích ve vztahu k věku, ve kterém si osvojili němčinu. Naměřené výsledky obecně odpovídají předpokladům zvolených psycholingvistických teorií - úroveň emocionality byla interpretována jako výsledek...cs_CZ
dc.description.abstractThe present thesis examines the differences in word processing and evaluation between monolingual German speakers and bilingual Czech-German speakers with respect to two emotional dimensions - valence (positive/pleasant vs negative/unpleasant) and arousal (high level of activation vs low level of activation). This is done on the basis of two psycholinguistic concepts which propose a connection between the level of perceived word emotionality and the context in which it was learned and used - the reduced emotional resonance in L2 and emotional context of learning hypotheses. A psycholinguistic experiment was conducted with 16 German monolinguals and 19 Czech- German bilinguals. Participants from both groups were asked to rate a presented German word from the same list on a two-dimensional emotional scale, while at the same time they were being monitored by the fNIRS method for differences in brain activity in relevant cortical areas. The measured ratings of valence did not significantly differ between the two groups, while the ratings of arousal were significantly higher in the bilingual group. The bilinguals did not differ from each other in the levels of arousal as a function of their age of learning German. The findings were interpreted as broadly consistent with the assumptions of the two...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectbilingualism|emotional words|fNIRS|Czech|German|arousal|valenceen_US
dc.subjectbilingvismus|emoční slova|fNIRS|čeština|němčina|vzrušení|valencecs_CZ
dc.titleProcessing of Emotional Words by Czech-German Bilingualsen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-09
dc.description.departmentInstitute of Germanic Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav germánských studiícs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId259136
dc.title.translatedZpracování emočních slov u česko-německých bilingvních mluvčícs_CZ
dc.contributor.refereeSmolík, Filip
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGermánská a severoevropská studia: Germanistikacs_CZ
thesis.degree.programGermanic and North European Studiesen_US
thesis.degree.programGermánská a severoevropská studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav germánských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Germanic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csGermánská a severoevropská studia: Germanistikacs_CZ
uk.degree-program.csGermánská a severoevropská studiacs_CZ
uk.degree-program.enGermanic and North European Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce zkoumá rozdíly mezi monolingvními mluvčími němčiny a česko-německými bilingvními mluvčími ve zpracování a hodnocení slov v kontextu emočních dimenzí valence (pozitivní/příjemná vs negativní/nepříjemná) a vzrušení (vysoká míra excitace vs nízká míra excitace). Hlavním východiskem jsou přitom dvě psycholingvistické teorie, které usouvztažňují míru emocionality slov s kontextem, ve kterém se je mluvčí naučili a používají - hypotéza snížené emoční rezonance v L2 a hypotéza emočního kontextu osvojení. Za tímto účelem byl proveden psycholingvistický experiment, kterého se účastnila skupina 16 monolingvních mluvčích němčiny a skupina 19 bilingvních mluvčích s kombinací němčina/čeština. Participanti z obou skupin hodnotili identický seznam německých slov na škále dvou emočních dimenzí, zatímco jejich mozková aktivita byla snímána metodou fNIRS kvůli rozdílům ve vybraných oblastech mozkové kůry. Mezi oběma skupinami nebyl naměřen žádný významný rozdíl v úrovni valence, zatímco hodnoty vzrušení byly významně vyšší v bilingvní skupině. Žádný rozdíl nebyl nalezen mezi hodnotami vzrušení bilingvních mluvčích ve vztahu k věku, ve kterém si osvojili němčinu. Naměřené výsledky obecně odpovídají předpokladům zvolených psycholingvistických teorií - úroveň emocionality byla interpretována jako výsledek...cs_CZ
uk.abstract.enThe present thesis examines the differences in word processing and evaluation between monolingual German speakers and bilingual Czech-German speakers with respect to two emotional dimensions - valence (positive/pleasant vs negative/unpleasant) and arousal (high level of activation vs low level of activation). This is done on the basis of two psycholinguistic concepts which propose a connection between the level of perceived word emotionality and the context in which it was learned and used - the reduced emotional resonance in L2 and emotional context of learning hypotheses. A psycholinguistic experiment was conducted with 16 German monolinguals and 19 Czech- German bilinguals. Participants from both groups were asked to rate a presented German word from the same list on a two-dimensional emotional scale, while at the same time they were being monitored by the fNIRS method for differences in brain activity in relevant cortical areas. The measured ratings of valence did not significantly differ between the two groups, while the ratings of arousal were significantly higher in the bilingual group. The bilinguals did not differ from each other in the levels of arousal as a function of their age of learning German. The findings were interpreted as broadly consistent with the assumptions of the two...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav germánských studiícs_CZ
thesis.grade.code1
dc.contributor.consultantŠemelík, Martin
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV