Volyňský masakr v polských učebnicích dějepisu (2012-2023)
The Volyn massacre in Polish history school books (2012-2023)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193316Identifikátory
SIS: 259261
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vykoukal, Jiří
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Teritoriální studia se specializací Teritoriální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra ruských a východoevropských studií
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
volyňský masakr, učebnice, Polsko, interpretace dějin, aktérství, vliv politiky, vývoj narativůKlíčová slova (anglicky)
Volhynian massacre, textbook, Poland, interpretation of history, actorhood, influence of politics, development of narrativesVolyňský masakr v polských učebnicích (2012-2023) Bakalářská práce Kateřina Tancmanová Abstrakt Tato bakalářská práce se zabývá vývojem interpretací volyňského masakru v polských učebnicích dějepisu v období mezi lety 2012 a 2023. Cílem práce přitom je ukázat, jakým způsobem spolu proměny těchto narativů a měnící se politické interpretace této historické události v čase korelují. V první části vytyčuje autorka klíčové teoretické koncepty a parametry debaty o interpretaci násilí, které slouží jako východisko pro v práci později provedenou analýzu. Druhá část nastiňuje detaily akademické a politické debaty o volyňském masakru jako události i jako předmětu politiky paměti. V poslední části pak autorka přechází k analýze učebnic. S vědomím nastíněného kontextu předešlých kapitol pak ve vybraných hlediscích analyzuje proměny interpretací učebnic a následně odpovídá na výzkumnou otázku. Klíčová slova: volyňský masakr, učebnice, Polsko, interpretace dějin, aktérství, vliv politiky, vývoj narativů
The Volhynia Massacre in Polish textbooks (2012-2023) Bachelor thesis Kateřina Tancmanová Abstract This bachelor's thesis examines the evolution of interpretations of the Volhynia massacre in Polish history textbooks between 2012 and 2023, with the aim of showing how the changes in these narratives and the changing political interpretations of this historical event correlate over time. In the first part, the author sets out the key theoretical concepts and parameters of the debate on the interpretation of violence, which serve as a starting point for the analysis later in the thesis. The second part outlines the details of the academic and political debate on the Volhynia massacre as an event and as an object of the politics of memory. In the last part, the author then moves on to an analysis of the textbooks. Aware of the outlined context of the previous chapters, she then analyses the changing interpretations of the textbooks in selected aspects and then answers the research question. Keywords: Volhynia massacre, textbook, Poland, interpretation of history, agency, influence of politics, development of narratives