Vztah dětí k literárním postavám: kvalitativní výzkum
How children relate to literary characters: a qualitative study
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193330Identifikátory
SIS: 256350
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Králíková, Andrea
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čtení|literární postava|čtenářská gramotnost|didaktika literatury|zážitkové čtení|literární výchova|parasociální vztahy|identifikaceKlíčová slova (anglicky)
reading|literary character|literacy|didactics of literature|reading experience|expressive literary education|parasocial relationship|identificationMagisterská práce Vztah dětí k literárním postavám: kvalitativní výzkum se zabývá způsoby, jakými se děti vztahují k literárním postavám a jak vnímají svou vlastní pozici vůči fikčnímu světu. Práce si klade za cíl v první části zmapovat problematiku čtenářského zážitku v rámci českých a zahraničních odborných publikací se zaměřením na vztah dítěte a postavy. V teoretické části bude zkoumaný fenomén představen nejprve v rámci českých, především didakticky zamřených studií, následně budou přiblíženy koncepty čtenářství v mezinárodních kognitivně orientovaných studiích. Cílem praktické části práce je představit průběh primárního výzkumu sestávajícího z rozhovorů o čtení s dětskými participanty*kami, který se stal východiskem pro výzkum sekundární, na kterém je tato práce založena. Následně bude představena metodologie zpracování dat sekundárního výzkumu a pomocí narativní interpretace budou představeny jeho zjištění. Záverečná kapitola má za cíl porovnat zjištění s primárním výzkumem a zasadit je do kontextu českých a zahraničních odborných studií s následnou formulací závěrů pro vzdělávací praxi. Práce dokládá, že vztah dětí k literárním postavám je komplexní a různorodý a jeho rozdílná povaha má vliv jak na podobu čtenářského zážitku, tak na propojování fikčního a reálného světa.
The Master's thesis How children relate to literary characters: a qualitative study delves into exploring how children relate to literary characters and perceive their position in relation to the fictional world. The thesis begins by mapping the issue of reading experience within Czech and foreign publications, focusing on the relationship between the child and the fictional character. The theoretical part presents the phenomenon within the framework of Czech studies, primarily from a didactic perspective, and then through concepts of reading in international cognitively oriented studies. The practical component aims to present the primary research, consisting of interviews on reading with child participants, which served as the basis for the secondary research. The data processing methodology of the secondary research will be presented, and its findings will be introduced through narrative interpretation. The final chapter compares the findings with the primary research and places them in the context of Czech and international research studies, followed by formulating conclusions for educational practice. The thesis demonstrates that children's relationship with literary characters is complex and diverse, impacting both the reading experience and the interconnection between the fictional and real...