Zobrazit minimální záznam

How children relate to literary characters: a qualitative study
dc.contributor.advisorKuzmičová, Anežka
dc.creatorNovák, Filip
dc.date.accessioned2024-11-29T16:04:57Z
dc.date.available2024-11-29T16:04:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193330
dc.description.abstractMagisterská práce Vztah dětí k literárním postavám: kvalitativní výzkum se zabývá způsoby, jakými se děti vztahují k literárním postavám a jak vnímají svou vlastní pozici vůči fikčnímu světu. Práce si klade za cíl v první části zmapovat problematiku čtenářského zážitku v rámci českých a zahraničních odborných publikací se zaměřením na vztah dítěte a postavy. V teoretické části bude zkoumaný fenomén představen nejprve v rámci českých, především didakticky zamřených studií, následně budou přiblíženy koncepty čtenářství v mezinárodních kognitivně orientovaných studiích. Cílem praktické části práce je představit průběh primárního výzkumu sestávajícího z rozhovorů o čtení s dětskými participanty*kami, který se stal východiskem pro výzkum sekundární, na kterém je tato práce založena. Následně bude představena metodologie zpracování dat sekundárního výzkumu a pomocí narativní interpretace budou představeny jeho zjištění. Záverečná kapitola má za cíl porovnat zjištění s primárním výzkumem a zasadit je do kontextu českých a zahraničních odborných studií s následnou formulací závěrů pro vzdělávací praxi. Práce dokládá, že vztah dětí k literárním postavám je komplexní a různorodý a jeho rozdílná povaha má vliv jak na podobu čtenářského zážitku, tak na propojování fikčního a reálného světa.cs_CZ
dc.description.abstractThe Master's thesis How children relate to literary characters: a qualitative study delves into exploring how children relate to literary characters and perceive their position in relation to the fictional world. The thesis begins by mapping the issue of reading experience within Czech and foreign publications, focusing on the relationship between the child and the fictional character. The theoretical part presents the phenomenon within the framework of Czech studies, primarily from a didactic perspective, and then through concepts of reading in international cognitively oriented studies. The practical component aims to present the primary research, consisting of interviews on reading with child participants, which served as the basis for the secondary research. The data processing methodology of the secondary research will be presented, and its findings will be introduced through narrative interpretation. The final chapter compares the findings with the primary research and places them in the context of Czech and international research studies, followed by formulating conclusions for educational practice. The thesis demonstrates that children's relationship with literary characters is complex and diverse, impacting both the reading experience and the interconnection between the fictional and real...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectreading|literary character|literacy|didactics of literature|reading experience|expressive literary education|parasocial relationship|identificationen_US
dc.subjectčtení|literární postava|čtenářská gramotnost|didaktika literatury|zážitkové čtení|literární výchova|parasociální vztahy|identifikacecs_CZ
dc.titleVztah dětí k literárním postavám: kvalitativní výzkumcs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-09
dc.description.departmentInstitute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
dc.description.departmentÚstav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId256350
dc.title.translatedHow children relate to literary characters: a qualitative studyen_US
dc.contributor.refereeKrálíková, Andrea
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communicationen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-discipline.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
uk.degree-program.csUčitelství českého jazyka a literatury pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Czech Language and Literature for Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csMagisterská práce Vztah dětí k literárním postavám: kvalitativní výzkum se zabývá způsoby, jakými se děti vztahují k literárním postavám a jak vnímají svou vlastní pozici vůči fikčnímu světu. Práce si klade za cíl v první části zmapovat problematiku čtenářského zážitku v rámci českých a zahraničních odborných publikací se zaměřením na vztah dítěte a postavy. V teoretické části bude zkoumaný fenomén představen nejprve v rámci českých, především didakticky zamřených studií, následně budou přiblíženy koncepty čtenářství v mezinárodních kognitivně orientovaných studiích. Cílem praktické části práce je představit průběh primárního výzkumu sestávajícího z rozhovorů o čtení s dětskými participanty*kami, který se stal východiskem pro výzkum sekundární, na kterém je tato práce založena. Následně bude představena metodologie zpracování dat sekundárního výzkumu a pomocí narativní interpretace budou představeny jeho zjištění. Záverečná kapitola má za cíl porovnat zjištění s primárním výzkumem a zasadit je do kontextu českých a zahraničních odborných studií s následnou formulací závěrů pro vzdělávací praxi. Práce dokládá, že vztah dětí k literárním postavám je komplexní a různorodý a jeho rozdílná povaha má vliv jak na podobu čtenářského zážitku, tak na propojování fikčního a reálného světa.cs_CZ
uk.abstract.enThe Master's thesis How children relate to literary characters: a qualitative study delves into exploring how children relate to literary characters and perceive their position in relation to the fictional world. The thesis begins by mapping the issue of reading experience within Czech and foreign publications, focusing on the relationship between the child and the fictional character. The theoretical part presents the phenomenon within the framework of Czech studies, primarily from a didactic perspective, and then through concepts of reading in international cognitively oriented studies. The practical component aims to present the primary research, consisting of interviews on reading with child participants, which served as the basis for the secondary research. The data processing methodology of the secondary research will be presented, and its findings will be introduced through narrative interpretation. The final chapter compares the findings with the primary research and places them in the context of Czech and international research studies, followed by formulating conclusions for educational practice. The thesis demonstrates that children's relationship with literary characters is complex and diverse, impacting both the reading experience and the interconnection between the fictional and real...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikacecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV