Zobrazit minimální záznam

Percepce tiché řeči u rodilých uživatelů znakového a mluveného jazyka
dc.contributor.advisorChládková, Kateřina
dc.creatorKynčlová, Kateřina
dc.date.accessioned2024-11-29T12:40:47Z
dc.date.available2024-11-29T12:40:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193339
dc.description.abstractTato práce se zabývá neurálními procesy, které probíhají při percepci tiché vizuální řeči, s cílem zjistit, zda mohou tiché artikulační pohyby zprostředkovávat statistické učení, což je proces, který prokazatelně pomáhá percepci a segmentaci nepřerušované řeči. Dále se práce zaměřuje na to, zda může být proces statistického učení při percepci tiché řeči ovlivněn primárním způsobem komunikace účastníků. Dospělí s normálním sluchem a s poruchami sluchu byli vystaveni dvěma proudům tiché řeči, přičemž byla měřena jejich neurální aktivita. Strukturovaný proud tiché řeči obsahoval čtyři opakující se tříslabičná pseudo-slova, jejichž hranice bylo možné odhalit pouze na základě pravděpodobností souvýskytu slabik. Naproti tomu náhodný proud obsahoval dvanáct slabik v pseudo-náhodném pořadí a neobsahoval žádnou skrytou statistickou strukturu. Synchronizace nahrané neurální aktivity a řečového stimulu byla vypočítána na frekvenci slabik (3,3 Hz) a slov (1,1 Hz) pomocí tzv. inter-trial phase coherence. Neurální aktivita synchronizovaná s frekvencí výskytu skrytých tříslabičných slov by naznačovala, že účastníci byli schopni detekovat hranice těchto slov pomocí statistického učení. Účastníkům byl také administrován hodnotící test, v němž měli ohodnotit familiaritu jednotlivých slov, s cílem otestovat výsledky...cs_CZ
dc.description.abstractThe present study focused on the neural processes underlying the perception of silent visual speech and aimed to investigate whether silent articulatory cues could facilitate statistical learning, a mechanism shown to aid the perception and segmentation of continuous speech. Additionally, this thesis investigated whether this process could be affected by the participants' primary mode of communication. The neural activity of adult participants with normal and impaired hearing was measured with EEG as they were exposed to two silently mouthed syllable streams. The structured stream consisted of four repeating trisyllabic pseudo-words whose boundaries were cued merely by the transitional probabilities between the syllables. On the other hand, the random stream consisted of twelve syllables in pseudo-random order and did not contain any covert statistical structure. Inter-trial phase coherence at a syllable rate (3.3 Hz) and a word rate (1.1 Hz) was computed to assess the phase synchronisation of the recorded neural activity and the silent speech stimulus. A phase-locked activity at the word rate would indicate that the covert statistical words were detected as a result of statistical learning. The participants also took a post-exposure forced-choice task to assess their explicit knowledge of the...en_US
dc.languageEnglishcs_CZ
dc.language.isoen_US
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectsilent speech|statistical learning|speech perception|EEGen_US
dc.subjecttichá řeč|statistické učení|percepce řeči|EEGcs_CZ
dc.titlePerception of silent speech in L1 users of sign and spoken languagesen_US
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-09
dc.description.departmentDepartment of the English Language and ELT Methodologyen_US
dc.description.departmentÚstav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId246078
dc.title.translatedPercepce tiché řeči u rodilých uživatelů znakového a mluveného jazykacs_CZ
dc.contributor.refereeCilibrasi, Luca
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEnglish Language and Linguisticsen_US
thesis.degree.disciplineAnglický jazykcs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of the English Language and ELT Methodologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAnglický jazykcs_CZ
uk.degree-discipline.enEnglish Language and Linguisticsen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá neurálními procesy, které probíhají při percepci tiché vizuální řeči, s cílem zjistit, zda mohou tiché artikulační pohyby zprostředkovávat statistické učení, což je proces, který prokazatelně pomáhá percepci a segmentaci nepřerušované řeči. Dále se práce zaměřuje na to, zda může být proces statistického učení při percepci tiché řeči ovlivněn primárním způsobem komunikace účastníků. Dospělí s normálním sluchem a s poruchami sluchu byli vystaveni dvěma proudům tiché řeči, přičemž byla měřena jejich neurální aktivita. Strukturovaný proud tiché řeči obsahoval čtyři opakující se tříslabičná pseudo-slova, jejichž hranice bylo možné odhalit pouze na základě pravděpodobností souvýskytu slabik. Naproti tomu náhodný proud obsahoval dvanáct slabik v pseudo-náhodném pořadí a neobsahoval žádnou skrytou statistickou strukturu. Synchronizace nahrané neurální aktivity a řečového stimulu byla vypočítána na frekvenci slabik (3,3 Hz) a slov (1,1 Hz) pomocí tzv. inter-trial phase coherence. Neurální aktivita synchronizovaná s frekvencí výskytu skrytých tříslabičných slov by naznačovala, že účastníci byli schopni detekovat hranice těchto slov pomocí statistického učení. Účastníkům byl také administrován hodnotící test, v němž měli ohodnotit familiaritu jednotlivých slov, s cílem otestovat výsledky...cs_CZ
uk.abstract.enThe present study focused on the neural processes underlying the perception of silent visual speech and aimed to investigate whether silent articulatory cues could facilitate statistical learning, a mechanism shown to aid the perception and segmentation of continuous speech. Additionally, this thesis investigated whether this process could be affected by the participants' primary mode of communication. The neural activity of adult participants with normal and impaired hearing was measured with EEG as they were exposed to two silently mouthed syllable streams. The structured stream consisted of four repeating trisyllabic pseudo-words whose boundaries were cued merely by the transitional probabilities between the syllables. On the other hand, the random stream consisted of twelve syllables in pseudo-random order and did not contain any covert statistical structure. Inter-trial phase coherence at a syllable rate (3.3 Hz) and a word rate (1.1 Hz) was computed to assess the phase synchronisation of the recorded neural activity and the silent speech stimulus. A phase-locked activity at the word rate would indicate that the covert statistical words were detected as a result of statistical learning. The participants also took a post-exposure forced-choice task to assess their explicit knowledge of the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav anglického jazyka a didaktikycs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV