Production of alveolar flap by Czech high school students.
Používání alveolárního švihu českými středoškolskými studenty.
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193341Identifikátory
SIS: 264354
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Malá, Markéta
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
alveolární švih, americká angličtina, výslovnost, čeští studentiKlíčová slova (anglicky)
alveolar flap, General American, pronunciation, Czech studentsTato studie zkoumá výskyt alveolárního švihu, klíčového rysu obecné americké výslovnosti, mezi českými středoškolskými studenty a zkoumá faktory, které mohou ovlivňovat jeho produkci. Teoretická část nejprve představuje americkou angličtinu a její rysy. Dále se zaměřuje na neznělou alveolární plozivu /t/ a její realizace, zejména alveolární švih. Poté se věnuje postojům k přízvuku a kontaku s jazykem jako celku. V praktické části bylo nahráno 20 studentů z jedné střední školy v Praze při čtení seznamu vět, z nichž každá obsahovala zvuk /t/ v pozicích, kde bylo možné použít alveolární švih. Poté byl každému studentovi zaslán online dotazník týkající se různých faktorů, které by mohly ovlivnit jejich výslovnost. Výsledky ukázaly, že studenti, jejichž učitelé používají obecný americký přízvuk, studenti, kteří jsou více vystaveni médiím v anglickém jazyce a studenti, kteří preferují Americkou angličtinu z hlediska akcentu častěji produkují alveolární švih. Na rozdíl od očekávání neměla ale interakce s rodilými mluvčími na míru produkci švihu vliv. KLÍČOVÁ SLOVA alveolární švih, americký přízvuk, výslovnost, čeští studenti
This study investigates the prevalence of the alveolar flap, a key feature in the General American accent, among Czech high school students and explores factors possibly influencing its production. The theoretical part first introduces American English and its features. It then focuses on the voiceless alveolar plosive /t/ and its realizations, particularly the alveolar flap, before exploring accent attitudes and language exposure as a whole. In the practical part, 20 students from a high school in Prague were recorded reading a list of sentences, each containing a flappable /t/ sound in various positions. Afterward, each student was sent an online questionnaire on various factors that might influence their pronunciation. The findings revealed that students with teachers using the GA accent, students who are more exposed to English- language media and students who have a preference for American English in terms of accent produce the alveolar flap more frequently. Contrary to expectations, interaction with native speakers did not impact the flap rate. KEYWORDS alveolar flap, General American, pronunciation, Czech students