ICP a výuka češtiny pro ukrajinské žáky
ICP and teaching Czech to Ukrainian pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193358Identifikátory
SIS: 270724
Kolekce
- Kvalifikační práce [23751]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štindlová, Barbora
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako druhého jazyka pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
9. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Integrační centrum Praha|učitelství češtiny jako cizího jazyka|kurzy pro děti|základní školy|Základní škola Žernosecká|ukrajinské děti|Ukrajina|deskriptivní případová studie|lektor|metodika vyučování|přímá metoda|učebnice|evaluace výsledků vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Integrační centrum Praha|teaching Czech as a foreign language|language courses for children|primary schools|Základní škola Žernosecká|Ukraininan children|descriptive case study|lecturer|teaching methods|direct method of language teaching|textbook|schoolbook|evaluation of teachingPo začátku války na Ukrajině v roce 2022 došlo k výraznému nárůstu počtu dětí s ukrajinštinou jako prvním jazykem ve všech stupních českého vzdělávacího systému. Klíčovou roli v integraci ukrajinských žáků na pražských základních školách hrálo Integrační centrum Praha, o.p.s., které organizovalo jazykové kurzy s cílem usnadnit přechod těchto žáků do českého vzdělávacího systému a zlepšit jejich jazykové dovednosti. Diplomová práce se zaměřuje na deskripci kurzů češtiny pro ukrajinské děti českých základních škol v Integračním centru Praha v letech 2022 a 2023. Metodika zahrnuje analýzu veřejně dostupných materiálů a rozhovorů s klíčovými osobami z Integračního centra. Práce popisuje organizaci, její právní postavení, nabízené služby, výběr a přípravu lektorů, metodiku vyučování a používané učebnice v rámci iniciativy Učebnice pro Ukrajinu. V teoretické části jsou prezentovány organizační aspekty výuky češtiny pro ukrajinské děti a analýza vzdělávacího systému ČR. V závěru teoretické části se práce zaměřuje na specifikaci požadavků na lektory. V praktické části práce popisuje konkrétní případovou studii výuky na ZŠ Ţernosecká, kde se realizovaly kurzy češtiny pro děti z Ukrajiny, popisuje jejich průběh a hodnocení výsledků spolupráce. Výzkum ukazuje, že klíčem k úspěchu byla rychlá organizace kurzů a...
After the start of the war in Ukraine in 2022, there has been a significant increase in the number of children with Ukrainian as their first language at all levels of the Czech education system.A key role in the integration of Ukrainian pupils in Prague primary schools was played by the organization Integrační centrum Praha,o.p.s., which organized language courses to facilitate the transition of these pupils into the Czech education system and improve their language skills. This thesis focuses on the description of Czech language courses for Ukrainian children in Czech primary schools at the organization Integrační centrum Praha during 2022 and 2023. The methodology of this thesis includes analyzing publicly available materials and interviews with key personnel from Integrační centrum Praha. This paper describes the organization's structure, its legal status, offered services, selection and preparation of teachers, teaching methodology, and textbooks used within the Textbooks for Ukraine initiative. The theoretical part presents organizational aspects of teaching Czech to Ukrainian children and an analysis of the Czech education system. The conclusion of the theoretical part specifies requirements for teachers. The practical part of the thesis details a case study of Czech language courses at the primary...