Zobrazit minimální záznam

Human age as a topic of civic education
dc.contributor.advisorDvořáková, Michaela
dc.creatorŠímová, Žaneta
dc.date.accessioned2024-10-01T06:35:53Z
dc.date.available2024-10-01T06:35:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193417
dc.description.abstractTématem diplomové práce je stáří člověka ve výuce občanské výchovy. Práce předkládá vybraná dílčí témata týkající se stárnutí a stáří člověka. Tyto poznatky jsou využity v didaktickém zpracování problematiky stáří. Cílem práce je představení fenoménu stáří v jeho obšírnosti a různorodosti. Práce zodpovídá otázku, kdo a za jakých podmínek je považován za seniora a nabízí pohled na hranici stáří coby sociálního konstruktu. V podkapitolách jsou představeny nejrůznější kontexty stárnutí - demografické, mediální, sociologické, ekonomické a další, které jsou důležité pro porozumění komplexnosti tématu stáří. Demografické stárnutí a z něho vycházející statistické prognózy předznamenávají proměnu a výzvu pro českou společnost, na které je nutné reagovat. Vzhledem k tomu klade didaktické zpracování důraz na zvýšení zájmu žáků o své vlastní stáří i o stáří ostatních a zvýšení vzájemného respektu mezi jednotlivými generacemi. To se odráží také v předloženém pojímání přípravy na stáří coby celoživotního úkolu. Představený návrh výuky zahrnuje celkem tři vyučovací bloky - terénní výzkum, únikovou hru zaměřenou na "záchranu uvězněných seniorů v zahradě" a reflexi celého vyučovacího bloku o stáří. Navržené aktivity se zaměřují na různá dílčí témata a problémy, které jsou zpracovány v první a druhé kapitole této...cs_CZ
dc.description.abstractThe topic of the thesis is the age of man in the subject of civic education. The thesis presents selected sub-topics related to ageing and human old age. These findings are used in the didactic part of the issue of old age. The aim of the thesis is to introduce the phenomenon of old age in its various contexts and diversity. The thesis answers the question of who and under what conditions is considered to be an elderly person and offers a point of view of the boundaries of old age as a social construct. The subchapters describe the various contexts of ageing - demographic, media, sociological, economic and others - which are important for understanding the complexity of the topic of old age. Demographic ageing and the resulting statistical forecasts predict a transformation and a challenge for Czech society, that must be respond to. In view of this, the didactic part emphasises increasing interest of students in their own and others' old age and increasing mutual respect between the different generations. This is also reflected in the presented conception of preparing for old age as a lifelong task. The teaching design presented includes three teaching blocks in total - field research, an escape game focusing on "rescuing trapped elderly people in the garden" and a reflection on the whole teaching...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectold ageen_US
dc.subjectsenioren_US
dc.subjectageing populationen_US
dc.subjectsocial sciencesen_US
dc.subjectstereotypesen_US
dc.subjectageismen_US
dc.subjectescape roomen_US
dc.subjectstářícs_CZ
dc.subjectseniorcs_CZ
dc.subjectstárnutí populacecs_CZ
dc.subjectobčanská výchovacs_CZ
dc.subjectstereotypycs_CZ
dc.subjectageismuscs_CZ
dc.subjectúniková hracs_CZ
dc.titleStáří člověka jako téma ve výuce občanské výchovycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-10
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId258260
dc.title.translatedHuman age as a topic of civic educationen_US
dc.contributor.refereeOndráček, Vojtěch
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTématem diplomové práce je stáří člověka ve výuce občanské výchovy. Práce předkládá vybraná dílčí témata týkající se stárnutí a stáří člověka. Tyto poznatky jsou využity v didaktickém zpracování problematiky stáří. Cílem práce je představení fenoménu stáří v jeho obšírnosti a různorodosti. Práce zodpovídá otázku, kdo a za jakých podmínek je považován za seniora a nabízí pohled na hranici stáří coby sociálního konstruktu. V podkapitolách jsou představeny nejrůznější kontexty stárnutí - demografické, mediální, sociologické, ekonomické a další, které jsou důležité pro porozumění komplexnosti tématu stáří. Demografické stárnutí a z něho vycházející statistické prognózy předznamenávají proměnu a výzvu pro českou společnost, na které je nutné reagovat. Vzhledem k tomu klade didaktické zpracování důraz na zvýšení zájmu žáků o své vlastní stáří i o stáří ostatních a zvýšení vzájemného respektu mezi jednotlivými generacemi. To se odráží také v předloženém pojímání přípravy na stáří coby celoživotního úkolu. Představený návrh výuky zahrnuje celkem tři vyučovací bloky - terénní výzkum, únikovou hru zaměřenou na "záchranu uvězněných seniorů v zahradě" a reflexi celého vyučovacího bloku o stáří. Navržené aktivity se zaměřují na různá dílčí témata a problémy, které jsou zpracovány v první a druhé kapitole této...cs_CZ
uk.abstract.enThe topic of the thesis is the age of man in the subject of civic education. The thesis presents selected sub-topics related to ageing and human old age. These findings are used in the didactic part of the issue of old age. The aim of the thesis is to introduce the phenomenon of old age in its various contexts and diversity. The thesis answers the question of who and under what conditions is considered to be an elderly person and offers a point of view of the boundaries of old age as a social construct. The subchapters describe the various contexts of ageing - demographic, media, sociological, economic and others - which are important for understanding the complexity of the topic of old age. Demographic ageing and the resulting statistical forecasts predict a transformation and a challenge for Czech society, that must be respond to. In view of this, the didactic part emphasises increasing interest of students in their own and others' old age and increasing mutual respect between the different generations. This is also reflected in the presented conception of preparing for old age as a lifelong task. The teaching design presented includes three teaching blocks in total - field research, an escape game focusing on "rescuing trapped elderly people in the garden" and a reflection on the whole teaching...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV