Stáří člověka jako téma ve výuce občanské výchovy
Human age as a topic of civic education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193417Identifikátory
SIS: 258260
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ondráček, Vojtěch
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
stáří, senior, stárnutí populace, občanská výchova, stereotypy, ageismus, úniková hraKlíčová slova (anglicky)
old age, senior, ageing population, social sciences, stereotypes, ageism, escape roomTématem diplomové práce je stáří člověka ve výuce občanské výchovy. Práce předkládá vybraná dílčí témata týkající se stárnutí a stáří člověka. Tyto poznatky jsou využity v didaktickém zpracování problematiky stáří. Cílem práce je představení fenoménu stáří v jeho obšírnosti a různorodosti. Práce zodpovídá otázku, kdo a za jakých podmínek je považován za seniora a nabízí pohled na hranici stáří coby sociálního konstruktu. V podkapitolách jsou představeny nejrůznější kontexty stárnutí - demografické, mediální, sociologické, ekonomické a další, které jsou důležité pro porozumění komplexnosti tématu stáří. Demografické stárnutí a z něho vycházející statistické prognózy předznamenávají proměnu a výzvu pro českou společnost, na které je nutné reagovat. Vzhledem k tomu klade didaktické zpracování důraz na zvýšení zájmu žáků o své vlastní stáří i o stáří ostatních a zvýšení vzájemného respektu mezi jednotlivými generacemi. To se odráží také v předloženém pojímání přípravy na stáří coby celoživotního úkolu. Představený návrh výuky zahrnuje celkem tři vyučovací bloky - terénní výzkum, únikovou hru zaměřenou na "záchranu uvězněných seniorů v zahradě" a reflexi celého vyučovacího bloku o stáří. Navržené aktivity se zaměřují na různá dílčí témata a problémy, které jsou zpracovány v první a druhé kapitole této...
The topic of the thesis is the age of man in the subject of civic education. The thesis presents selected sub-topics related to ageing and human old age. These findings are used in the didactic part of the issue of old age. The aim of the thesis is to introduce the phenomenon of old age in its various contexts and diversity. The thesis answers the question of who and under what conditions is considered to be an elderly person and offers a point of view of the boundaries of old age as a social construct. The subchapters describe the various contexts of ageing - demographic, media, sociological, economic and others - which are important for understanding the complexity of the topic of old age. Demographic ageing and the resulting statistical forecasts predict a transformation and a challenge for Czech society, that must be respond to. In view of this, the didactic part emphasises increasing interest of students in their own and others' old age and increasing mutual respect between the different generations. This is also reflected in the presented conception of preparing for old age as a lifelong task. The teaching design presented includes three teaching blocks in total - field research, an escape game focusing on "rescuing trapped elderly people in the garden" and a reflection on the whole teaching...