Komparace výuky práva na základních školách v České a Polské republice
Comparison of Legal Education in Elementary Schools in the Czech Republic and Poland
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193435Identifikátory
SIS: 270714
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořáková, Michaela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
učebnice, žák, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Česká republika, Polská republika, výuka práva, základní školaKlíčová slova (anglicky)
textbooks, student, National Curricular Framework for Primary Education, Czech Republic, Poland, legal education, primary schoolBakalářská práce na téma "Komparace výuky práva na základních školách v České a Polské republice" je rozdělena do tří hlavních částí. První část popisuje zejména jednotlivé školské systémy a učebnice a je brána jako úvodní. Jsou zde vysvětleny rozdíly v přístupu k výuce výchovy k občanství a výchovy ke zdraví na základních školách v České republice a vědy o společnosti v Polské republice skrze rámcové vzdělávací programy pro základní vzdělávání v obou zemích a učebnicích. V této kapitole je snaha zasadit následnou komparaci do kontextu obou systémů vzdělávání. Druhá část se soustředí již na samotné srovnání vybraných témat výchovy k občanství skrze rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Poslední část práce následně tato témata komparuje s ohledem na zpracování v učebnicích obou zemí. Cílem této práce je seznámit čtenáře s hlavními rozdíly, které se vyskytují v rámcových vzdělávacích programech pro základní vzdělávání a v učebnicích. Komparovaná témata z výchovy k občanství a vědy o společnosti jsou vybrána z podobných tematických okruhů - v České republice Člověk, stát a právo a v Polské republice Právo. Některé témata jsou opatřena krátkým komentářem autora, který má s výukou těchto témat vlastní zkušenost díky možnosti tandemové výuky na Základní škole Jižní IV v Praze. KLÍČOVÁ SLOVA...
This bachelor's thesis is divided into three main parts. The first part primarily describes the individual school systems and textbooks and serves as an introduction. It explains the differences in approaches to civic education in primary schools in the Czech Republic and social science in Poland through the framework educational programs for primary education in both countries and textbooks. This chapter aims to contextualize the subsequent comparison within the educational systems of both countries. The second part focuses on the direct comparison of selected topics in civic education through the framework educational program for primary education. The final part of the thesis compares these topics with respect to their treatment in textbooks from both countries. The aim of this thesis is to acquaint the reader with the main differences found in the framework educational programs for primary education and textbooks. The compared topics in citizenship education and social science are selected from similar thematic areas - in the Czech Republic, "Člověk, stát a právo," and in Poland, "Právo." Some topics are supplemented with brief comments by the author, who has personal experience with teaching these topics through the opportunity of tandem teaching at the primary school ZŠ Jižní IV. in Prague....