Trajektorie osvojování a užívání jazyka českých Neslyšících ve věkové kategorii 50+
Trajectory of language acquisition and use of language of Czech Deaf people in the age category 50+
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193447Identifikátory
SIS: 246778
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nováková, Radka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Čeština v komunikaci neslyšících
Katedra / ústav / klinika
Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšících
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
jazykové biografie|trajektorie osvojování a užívání jazyka|jazykový management|Neslyšící|český znakový jazyk|čeština|teorie životních drah|teorie jazykového managementu|jazykověbiografický rozhovor|následný rozhovorKlíčová slova (anglicky)
language biographies|trajectories of language acquisition and use|language management|Deaf people|Czech sign language|Czech language|life course theory|theory of language management|language biography interview|follow-up interviewCílem práce je na základě analýzy jazykověbiografických a následných rozhovorů se šesti neslyšícími staršími padesáti let popsat jejich trajektorie osvojování a užívání jazyků (dále jazykové trajektorie) a na tomto základě vytvořit jazykovou trajektorii neslyšících druhé generace starších padesáti let, kteří mají neslyšící rodiče. V 1. kapitole je podán stručný výklad o komunitě českých neslyšících, zaměřený především na momenty relevantní pro výzkum trajektorií osvojování a užívání jazyků. Ve 2. kapitole je představen teoreticko-metodologický rámec práce, tj. teorie životních drah a teorie jazykového managementu a metody jazykověbiografického a follow-up rozhovoru. Ve 3. kapitole je nejprve popsán vzorek a způsob jeho sběru. Poté jsou pomocí ukázek z jazykověbiografických nebo následných rozhovorů popsány jazykové trajektorie všech šesti respondentů, vytvořena typická jazyková trajektorie příslušníků této generace a stručně analyzovány jazykové postoje respondentů. Ve 4. závěrečné kapitole jsou shrnuta hlavní zjištění práce, popsána její omezení a naznačena témata, na která by se mohl zaměřit případný další výzkum. Hlavním zjištěním je, že pro osvojování a užívání češtiny a postoje k češtině a českému znakovému jazyku byly klíčovým tranzicemi vstup do pracovního života a narození neslyšícího dítěte.
The aim of this thesis is to describe the trajectories of language acquisition and use (hereafter referred to as language trajectories) of six deaf people over the age of fifty, whose parents are also deaf, and to create a generalized language trajectory of this group based on the analysis of language biography and follow-up interviews. In chapter 1, a brief account of the Czech deaf community is given, focusing mainly on moments relevant to the research on trajectories of language acquisition and use. Chapter 2 presents the theoretical and methodological framework of the thesis, i.e., life course theory and language management theory, and the methods of language biography and follow-up interviews. Chapter 3 first describes the sample and the data collection methods. Then, using examples from the language biography or follow-up interviews, the language trajectories of all six respondents are described, a language trajectory of members of this generation is established, and the respondents' language attitudes are briefly analyzed. Chapter 4, the final chapter, summarizes the main findings of the thesis, describes its limitations, and suggests topics that could be the focus of possible future research. The main finding is that entering the workforce and the birth of a deaf child were key transitions...
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Maturitní zkouška z českého jazyka v úpravě pro neslyšící ve světle testování češtiny jako cizího jazyka
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOAndrejsek, Jan (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2015)Datum obhajoby: 4. 2. 2015Práce se na pozadí dosavadních výzkumů čtenářské gramotnosti u sluchově postižených žáků zabývá modifikovanou maturitní zkouškou z českého jazyka v úpravě pro neslyšící, kterou v České republice skládají neslyšící žáci ve ... -
Teaching English through English
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOSmejkalová, Julie (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 12. 9. 2014Diplomová práce se zabývá rolí cílového jazyka ve výuce angličtiny. Cílem práce je prozkoumat vliv výuky prostřednictvím cílového jazyka na rozvoj komunikativní kompetence žáků prvního stupně základní školy. Teoretická ... -
Úvod do teorie jazykové správnosti
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOBeneš, Martin (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2017)Datum obhajoby: 23. 6. 2017Introduction to the Theory of Language Correctness. The theme of this Thesis is the novel conceptualization of the subject field, which is, in the Czech context, traditionally dealt with within the theory of language ...