Zobrazit minimální záznam

Trajectory of language acquisition and use of language of Czech Deaf people in the age category 50+
dc.contributor.advisorHomoláč, Jiří
dc.creatorHájková, Zuzana
dc.date.accessioned2024-11-29T15:06:57Z
dc.date.available2024-11-29T15:06:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193447
dc.description.abstractCílem práce je na základě analýzy jazykověbiografických a následných rozhovorů se šesti neslyšícími staršími padesáti let popsat jejich trajektorie osvojování a užívání jazyků (dále jazykové trajektorie) a na tomto základě vytvořit jazykovou trajektorii neslyšících druhé generace starších padesáti let, kteří mají neslyšící rodiče. V 1. kapitole je podán stručný výklad o komunitě českých neslyšících, zaměřený především na momenty relevantní pro výzkum trajektorií osvojování a užívání jazyků. Ve 2. kapitole je představen teoreticko-metodologický rámec práce, tj. teorie životních drah a teorie jazykového managementu a metody jazykověbiografického a follow-up rozhovoru. Ve 3. kapitole je nejprve popsán vzorek a způsob jeho sběru. Poté jsou pomocí ukázek z jazykověbiografických nebo následných rozhovorů popsány jazykové trajektorie všech šesti respondentů, vytvořena typická jazyková trajektorie příslušníků této generace a stručně analyzovány jazykové postoje respondentů. Ve 4. závěrečné kapitole jsou shrnuta hlavní zjištění práce, popsána její omezení a naznačena témata, na která by se mohl zaměřit případný další výzkum. Hlavním zjištěním je, že pro osvojování a užívání češtiny a postoje k češtině a českému znakovému jazyku byly klíčovým tranzicemi vstup do pracovního života a narození neslyšícího dítěte.cs_CZ
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to describe the trajectories of language acquisition and use (hereafter referred to as language trajectories) of six deaf people over the age of fifty, whose parents are also deaf, and to create a generalized language trajectory of this group based on the analysis of language biography and follow-up interviews. In chapter 1, a brief account of the Czech deaf community is given, focusing mainly on moments relevant to the research on trajectories of language acquisition and use. Chapter 2 presents the theoretical and methodological framework of the thesis, i.e., life course theory and language management theory, and the methods of language biography and follow-up interviews. Chapter 3 first describes the sample and the data collection methods. Then, using examples from the language biography or follow-up interviews, the language trajectories of all six respondents are described, a language trajectory of members of this generation is established, and the respondents' language attitudes are briefly analyzed. Chapter 4, the final chapter, summarizes the main findings of the thesis, describes its limitations, and suggests topics that could be the focus of possible future research. The main finding is that entering the workforce and the birth of a deaf child were key transitions...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectlanguage biographies|trajectories of language acquisition and use|language management|Deaf people|Czech sign language|Czech language|life course theory|theory of language management|language biography interview|follow-up interviewen_US
dc.subjectjazykové biografie|trajektorie osvojování a užívání jazyka|jazykový management|Neslyšící|český znakový jazyk|čeština|teorie životních drah|teorie jazykového managementu|jazykověbiografický rozhovor|následný rozhovorcs_CZ
dc.titleTrajektorie osvojování a užívání jazyka českých Neslyšících ve věkové kategorii 50+cs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-10
dc.description.departmentInstitute of Czech and Deaf Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId246778
dc.title.translatedTrajectory of language acquisition and use of language of Czech Deaf people in the age category 50+en_US
dc.contributor.refereeNováková, Radka
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineDeaf Studiesen_US
thesis.degree.disciplineČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.degree.programDeaf Studiesen_US
thesis.degree.programČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech and Deaf Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-discipline.enDeaf Studiesen_US
uk.degree-program.csČeština v komunikaci neslyšícíchcs_CZ
uk.degree-program.enDeaf Studiesen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csCílem práce je na základě analýzy jazykověbiografických a následných rozhovorů se šesti neslyšícími staršími padesáti let popsat jejich trajektorie osvojování a užívání jazyků (dále jazykové trajektorie) a na tomto základě vytvořit jazykovou trajektorii neslyšících druhé generace starších padesáti let, kteří mají neslyšící rodiče. V 1. kapitole je podán stručný výklad o komunitě českých neslyšících, zaměřený především na momenty relevantní pro výzkum trajektorií osvojování a užívání jazyků. Ve 2. kapitole je představen teoreticko-metodologický rámec práce, tj. teorie životních drah a teorie jazykového managementu a metody jazykověbiografického a follow-up rozhovoru. Ve 3. kapitole je nejprve popsán vzorek a způsob jeho sběru. Poté jsou pomocí ukázek z jazykověbiografických nebo následných rozhovorů popsány jazykové trajektorie všech šesti respondentů, vytvořena typická jazyková trajektorie příslušníků této generace a stručně analyzovány jazykové postoje respondentů. Ve 4. závěrečné kapitole jsou shrnuta hlavní zjištění práce, popsána její omezení a naznačena témata, na která by se mohl zaměřit případný další výzkum. Hlavním zjištěním je, že pro osvojování a užívání češtiny a postoje k češtině a českému znakovému jazyku byly klíčovým tranzicemi vstup do pracovního života a narození neslyšícího dítěte.cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this thesis is to describe the trajectories of language acquisition and use (hereafter referred to as language trajectories) of six deaf people over the age of fifty, whose parents are also deaf, and to create a generalized language trajectory of this group based on the analysis of language biography and follow-up interviews. In chapter 1, a brief account of the Czech deaf community is given, focusing mainly on moments relevant to the research on trajectories of language acquisition and use. Chapter 2 presents the theoretical and methodological framework of the thesis, i.e., life course theory and language management theory, and the methods of language biography and follow-up interviews. Chapter 3 first describes the sample and the data collection methods. Then, using examples from the language biography or follow-up interviews, the language trajectories of all six respondents are described, a language trajectory of members of this generation is established, and the respondents' language attitudes are briefly analyzed. Chapter 4, the final chapter, summarizes the main findings of the thesis, describes its limitations, and suggests topics that could be the focus of possible future research. The main finding is that entering the workforce and the birth of a deaf child were key transitions...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav bohemistiky pro cizince a komunikaci neslyšícíchcs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV