Tematizace smrti a smrtelnosti v hodinách občanské výchovy
The thematization of death and mortality in civics
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193492Identifikátory
SIS: 269035
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ondráček, Vojtěch
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
smrt, smrtelnost, konečnost lidského života, občanská výchova, náročné témata, tabu témaKlíčová slova (anglicky)
death, mortality, the finitude of human life, civics, difficult topics, taboo topics1 ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá tematizací smrti a smrtelnosti v hodinách občanské výchovy na základní škole. Vysvětluje příčiny současné tabuizace tématu ve společnosti a důvody, proč vůči němu některé společnosti zůstaly otevřené. Zároveň učiteli občanské výchovy poskytuje historické a vědecké perspektivy nahlížení smrti a přehled vývojových etap dětského chápání smrti, které by mu měly pomoci k samostatnému uchopení tématu a jeho vlastní didaktizaci. Diplomová práce předkládá návrhy tematických oblastí, v jejichž rámci lze otázku smrti a lidské smrtelnosti v hodinách občanské výchovy otevřít. Je přitom vzhledem k odlišnostem v jednotlivých Školních vzdělávacích programech postupováno dle jednotlivých vzdělávacích okruhů tak, jak za sebou následují v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V této části je také poskytnut přehled tématu vyhovujícího učiva s odpovídajícími očekávanými výstupy uvedenými v RVP. V souvislosti s citlivostí tématu jsou v práci popsány nároky, jež tematizace smrti a smrtelnosti nutně klade na učitele občanské výchovy i na samotné žáky, a jsou předložena metodická doporučení pro budoucí didaktické zpracování tématu. Tato metodická doporučení a požadavky jsou v závěru zobecněny pro práci s všeobecně náročnými tématy v hodinách občanské výchovy tak, aby byl...
This diploma thesis deals with the thematization of death and mortality in civic classes in lower secondary schools. It explains the reasons for the current taboo of the topic in society and why some other societies have remained open to it. Simultaneously it provides the civics teachers with historical and scientific perspectives on death and an overview of the developmental stages of children's understanding of death, which should help the teachers grasp the topic independently and didacticize it themselves. The thesis suggests thematic areas within which the question of death and human mortality can be opened in civic classes. In doing so, due to the differences in the individual school curricula, it follows the individual educational areas as they follow each other in the Framework Educational Program (FEP) for Primary Education. This section also provides an overview of the topic-appropriate curriculum with the corresponding expected outcomes listed in the FEP. In connection with the sensitivity of the topic, the thesis describes the demands that the thematization of death and mortality necessarily places on civics teachers and on the students themselves and presents methodological recommendations for future didactic treatment of the topic. These methodological recommendations and requirements...