Zobrazit minimální záznam

The thematization of death and mortality in civics
dc.contributor.advisorZicha, Zbyněk
dc.creatorČerná, Tereza
dc.date.accessioned2024-10-01T06:53:48Z
dc.date.available2024-10-01T06:53:48Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193492
dc.description.abstract1 ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá tematizací smrti a smrtelnosti v hodinách občanské výchovy na základní škole. Vysvětluje příčiny současné tabuizace tématu ve společnosti a důvody, proč vůči němu některé společnosti zůstaly otevřené. Zároveň učiteli občanské výchovy poskytuje historické a vědecké perspektivy nahlížení smrti a přehled vývojových etap dětského chápání smrti, které by mu měly pomoci k samostatnému uchopení tématu a jeho vlastní didaktizaci. Diplomová práce předkládá návrhy tematických oblastí, v jejichž rámci lze otázku smrti a lidské smrtelnosti v hodinách občanské výchovy otevřít. Je přitom vzhledem k odlišnostem v jednotlivých Školních vzdělávacích programech postupováno dle jednotlivých vzdělávacích okruhů tak, jak za sebou následují v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V této části je také poskytnut přehled tématu vyhovujícího učiva s odpovídajícími očekávanými výstupy uvedenými v RVP. V souvislosti s citlivostí tématu jsou v práci popsány nároky, jež tematizace smrti a smrtelnosti nutně klade na učitele občanské výchovy i na samotné žáky, a jsou předložena metodická doporučení pro budoucí didaktické zpracování tématu. Tato metodická doporučení a požadavky jsou v závěru zobecněny pro práci s všeobecně náročnými tématy v hodinách občanské výchovy tak, aby byl...cs_CZ
dc.description.abstractThis diploma thesis deals with the thematization of death and mortality in civic classes in lower secondary schools. It explains the reasons for the current taboo of the topic in society and why some other societies have remained open to it. Simultaneously it provides the civics teachers with historical and scientific perspectives on death and an overview of the developmental stages of children's understanding of death, which should help the teachers grasp the topic independently and didacticize it themselves. The thesis suggests thematic areas within which the question of death and human mortality can be opened in civic classes. In doing so, due to the differences in the individual school curricula, it follows the individual educational areas as they follow each other in the Framework Educational Program (FEP) for Primary Education. This section also provides an overview of the topic-appropriate curriculum with the corresponding expected outcomes listed in the FEP. In connection with the sensitivity of the topic, the thesis describes the demands that the thematization of death and mortality necessarily places on civics teachers and on the students themselves and presents methodological recommendations for future didactic treatment of the topic. These methodological recommendations and requirements...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectdeathen_US
dc.subjectmortalityen_US
dc.subjectthe finitude of human lifeen_US
dc.subjectcivicsen_US
dc.subjectdifficult topicsen_US
dc.subjecttaboo topicsen_US
dc.subjectsmrtcs_CZ
dc.subjectsmrtelnostcs_CZ
dc.subjectkonečnost lidského životacs_CZ
dc.subjectobčanská výchovacs_CZ
dc.subjectnáročné tématacs_CZ
dc.subjecttabu témacs_CZ
dc.titleTematizace smrti a smrtelnosti v hodinách občanské výchovycs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-10
dc.description.departmentKatedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId269035
dc.title.translatedThe thematization of death and mortality in civicsen_US
dc.contributor.refereeOndráček, Vojtěch
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.csUčitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Education of Social Sciences for Lower and Upper Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.cs1 ABSTRAKT Tato diplomová práce se zabývá tematizací smrti a smrtelnosti v hodinách občanské výchovy na základní škole. Vysvětluje příčiny současné tabuizace tématu ve společnosti a důvody, proč vůči němu některé společnosti zůstaly otevřené. Zároveň učiteli občanské výchovy poskytuje historické a vědecké perspektivy nahlížení smrti a přehled vývojových etap dětského chápání smrti, které by mu měly pomoci k samostatnému uchopení tématu a jeho vlastní didaktizaci. Diplomová práce předkládá návrhy tematických oblastí, v jejichž rámci lze otázku smrti a lidské smrtelnosti v hodinách občanské výchovy otevřít. Je přitom vzhledem k odlišnostem v jednotlivých Školních vzdělávacích programech postupováno dle jednotlivých vzdělávacích okruhů tak, jak za sebou následují v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V této části je také poskytnut přehled tématu vyhovujícího učiva s odpovídajícími očekávanými výstupy uvedenými v RVP. V souvislosti s citlivostí tématu jsou v práci popsány nároky, jež tematizace smrti a smrtelnosti nutně klade na učitele občanské výchovy i na samotné žáky, a jsou předložena metodická doporučení pro budoucí didaktické zpracování tématu. Tato metodická doporučení a požadavky jsou v závěru zobecněny pro práci s všeobecně náročnými tématy v hodinách občanské výchovy tak, aby byl...cs_CZ
uk.abstract.enThis diploma thesis deals with the thematization of death and mortality in civic classes in lower secondary schools. It explains the reasons for the current taboo of the topic in society and why some other societies have remained open to it. Simultaneously it provides the civics teachers with historical and scientific perspectives on death and an overview of the developmental stages of children's understanding of death, which should help the teachers grasp the topic independently and didacticize it themselves. The thesis suggests thematic areas within which the question of death and human mortality can be opened in civic classes. In doing so, due to the differences in the individual school curricula, it follows the individual educational areas as they follow each other in the Framework Educational Program (FEP) for Primary Education. This section also provides an overview of the topic-appropriate curriculum with the corresponding expected outcomes listed in the FEP. In connection with the sensitivity of the topic, the thesis describes the demands that the thematization of death and mortality necessarily places on civics teachers and on the students themselves and presents methodological recommendations for future didactic treatment of the topic. These methodological recommendations and requirements...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra občanské výchovy a filosofiecs_CZ
thesis.grade.code2
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV