Koncept intimního občanství jako součást občanského vzdělávání na 2. stupni ZŠ
Concept of intimate citizenship as part of civic education at the lower secondary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193543Identifikátory
SIS: 271447
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lánský, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
intimní občanství, komplexní sexuální výchova, rámcový vzdělávací program, 2. stupeň základní školyKlíčová slova (anglicky)
intimate citizenship, comprehensive sexual education, framework educational program, lower secondary schoolDiplomová práce s názvem Koncept intimního občanství jako součást občanské výchovy na 2. stupni základních škol si klade za cíl prostřednictvím porovnání klíčových dokumentů pro výuku sexuální výchovy, jako je Mezinárodní příručka pro výuku komplexní sexuální výchovy od Světové zdravotnické organizace či Standardy pro sexuální výchovu v Evropě, identifikovat společná témata sexuální a občanské výchovy. Vychází z komplexního pojetí výchovy, které zahrnuje biologickou, emoční a sociální stránku s důrazem na tzv. koncept intimního občanství. Práce srovnává kurikula základního vzdělávání vybraných zemí (Francie, Velké Británie a Polska) a porovnává je s českým Rámcovým vzdělávacím programem základního vzdělávání z hlediska jejich komplexity, konkrétnosti a míry praktického zaměření výstupů. Práce ukazuje zpracování témat sexuální výchovy ve vybraných učebnicích a pracovních sešitech, které s klíčovými dokumenty srovnává. Zároveň popisuje současný stav výuky sexuální výchovy na českých základních a středních školách. Na základě zjištění byly navrženy vlastní aktivity odpovídající mezinárodním metodickým doporučením, které naplňují vizi komplexní sexuální výchovy. Klíčová slova: intimní občanství, komplexní sexuální výchova, rámcový vzdělávací program, 2. stupeň základní školy
The thesis titled The Concept of Intimate Citizenship as Part of Civic Education at the Lower Secondary School aims to compare key documents for sexual education, such as the International Technical Guidance on Sexuality Education from the WHO and the Standards for Sexual Education in Europe. It identifies common themes in sexual and civic education, emphasizing a comprehensive approach that includes biological, emotional, and social aspects, with a focus on the concept of intimate citizenship. The thesis compares curricula from selected countries (France, the United Kingdom, and Poland) with the Czech Framework Educational Program in terms of complexity, specificity, and practical focus of outcomes. Additionally, it examines how sexual education topics are addressed in selected textbooks and workbooks, comparing them with key documents. Furthermore, it describes the current state of sexual education in Czech lower secondary and high schools. Based on the findings, the thesis proposes activities aligned with international methodological recommendations, aiming to fulfill the vision of comprehensive sexual education. Key words: intimate citizenship, comprehensive sexual education, framework educational program, lower secondary school