Demokracie v prostředí české školy: teorie a praxe
Democracy in Czech schools: theory and practice
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193559Identifikátory
SIS: 256882
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Prokschová, Daniela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
10. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
demokracie, demokratické prostředí, škola, kompetence, vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
democracy, democratic environment, school, competencies, educationBakalářská práce se zabývá vytvářením demokratického prostředí v českých školách. Jejím cílem je zjistit, jakým chováním přispívají studující a vyučující k jeho vytváření, a porovnat tyto poznatky z praxe s ukotvením demokracie ve strategických dokumentech českého vzdělávání. Významnou součást práce tvoří etnografická výzkumná sonda do prostředí tří pražských základních škol. Z důvodu jednoduššího vstupu do terénu se výzkumná sonda zaměřuje na demokratické prostředí v rámci žákovských parlamentů. Přichází s popisem konkrétního chování, které ovlivňuje demokratičnost vzdělávacího procesu, a se zjištěním, jak klíčová je pro demokratické prostředí role a kompetentnost vyučujících. KLÍČOVÁ SLOVA demokracie; demokratické prostředí; škola; kompetence; vzdělávání
The bachelor's thesis explores creating a democratic environment in Czech schools. The aim is to find out, how student's and teacher's behavior contributes to that kind of environment, and to provide a comparative overview of this knowledge with strategic aims of the Czech educational system. The significant part of the thesis is represented by fieldwork in three Prague elementary schools. For easier entry into the field, the fieldwork focuses on a democratic environment in pupil parliaments. It describes concrete behavior that influences the democratic character of the educational process and discovers how crucial the role and competence of teachers are for democratic space. KEYWORDS democracy; democratic environment; school; competencies; education