Znalosti žáků 2. stupně na vybraných školách o škodlivosti konzumace energetických nápojů
The knowledge of secondary school students about the harmful effects of consuming energy drinks in selected schools.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193670Identifikátory
SIS: 268521
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kočí, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
12. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
energetické nápoje, závislost, výzkum, žáci, škodlivost, konzumace, školní řádKlíčová slova (anglicky)
energy drinks, addiction, research, pupils, harmfulness, consuming, school rulesPředkládaná diplomová práce se zabývá problematikou konzumace energetických nápojů u žáků 2. stupně vybraných základních škol. Teoretická část práce popisuje samotný pojem energetický nápoj a zaměřuje se na jeho jednotlivé složky. Zabývá se negativními dopady energetických nápojů na dětský organismus a popisuje závislostní chování u dospívajících. Popisuje spotřebitelské chování spojené spolu s konzumací těchto nápojů. V praktické části je zpracováno dotazníkové šetření u žáků na 2. stupni, rozhovory s metodiky prevence a analýza školních řádů. Hlavním cílem práce je zjistit, zda jsou znalosti žáků škol se zákazem konzumace energetických nápojů ve školním řádu vyšší než u žáků škol, které uvedený zákaz ve školním řádu nemají. Výsledky výzkumu ukázaly, že žáci škol se zákazem konzumace energetických nápojů mají skutečně vyšší povědomí o rizicích spojených s těmito nápoji. Z rozhovorů s metodiky prevence vyplynulo, že kombinace zákazů a edukativních programů je efektivní v prevenci konzumace energetických nápojů. Analýza školních řádů odhalila, že pouze malý počet škol má tento zákaz explicitně uvedený. Závěr práce poskytuje doporučení školám, jak zapojit nástroje primární a sekundární prevence ihned po zavedení zákazu konzumace energetických nápojů do školního řádu, aby dále zvýšily znalosti žáků a...
The presented thesis addresses the issue of energy drink consumption among second- level primary school students. The theoretical part of the thesis describes the concept of energy drinks and focuses on their individual components. It examines the negative impacts of energy drinks on the child's body and describes addictive behavior in adolescents. It also discusses consumer behavior associated with the consumption of these drinks. In the practical part, a survey among second-level students, interviews with prevention specialists, and an analysis of school regulations were conducted. The main goal of the thesis is to determine whether the knowledge of students at schools with a ban on the consumption of energy drinks in their regulations is higher than that of students at schools without such a ban. The research results showed that students at schools with a ban on the consumption of energy drinks have indeed higher awareness of the risks associated with these beverages. Interviews with prevention specialists revealed that the combination of bans and educational programs is effective in preventing the consumption of energy drinks. The analysis of school regulations revealed that only a small number of schools have this ban explicitly stated. In conclusion, the thesis provides recommendations to...