Íránský protest song: sociopolitický diskurz a hnutí Zan zendegí ázádí
The Iranian Protest Song: Sociopolitical Discourse and the Zan Zendegi Azadi Movement
diplomová práce (OBHÁJENO)
Omezená dostupnost dokumentu
Celý dokument nebo jeho části jsou nepřístupné do 13. 09. 2027
Důvod omezené dostupnosti:
Ochrana oprávněných zájmů třetích osob hodných zvláštního zřetele
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193724Identifikátory
SIS: 266343
Kolekce
- Kvalifikační práce [23746]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koláček, Jakub
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Blízkovýchodní studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra Blízkého východu
Datum obhajoby
12. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Írán|protest song|žena|život|svoboda|hudba|sociální hnutí|politika|diskurzivní strategie|identita|multimodální analýza|role|významKlíčová slova (anglicky)
Iran|Protest song|Woman|Life|Freedom|Music|Social movement|Politics|Discursive strategies|Identity|Multimodal Analysis|Role|MeaningDiplomová práce zkoumá fenomén protestní hudby v současném Íránu se zaměřením na hudbu vzniklou na podzim roku 2022 při vrcholné fázi protirežimních protestů známých pod heslem Zan, zendegí, ázádí - Žena, život, svoboda. Analytický rámec práce vychází z kritické analýzy diskurzu (CDA). Prostřednictvím jejích dvou proudů, diskurzivně-historického přístupu (DHA) a multimodální analýzy diskurzu (MMDA), autor zkoumá slova písní, jejich hudební doprovod, vizuální prvky (videoklipy, grafiky) a sociopolitický i historický kontext. Práce se zaměřuje na to, jak protestní písně reflektují kolektivní identitu a diskurz protestního hnutí a jak jej ovlivňují. Analýzu devíti populárních protestních písní doplňuje případová studie o významném rapperu Túmádži Sálehím, jehož tvorba a aktivity ilustrují potíže, s jakými se umělci i aktivisté v Íránu potýkají.
The thesis examines the phenomenon of protest music in contemporary Iran, focusing on the music that emerged in the autumn of 2022 during the peak of the anti-regime protests known by the slogan Zan, zendegi, azadi - Woman, Life, Freedom. The analytical framework of the thesis is based on Critical Discourse Analysis (CDA). Through its two approaches, the Discourse-Historical Approach (DHA) and Multimodal Discourse Analysis (MMDA), the author examines the lyrics of the songs, their musical accompaniment, visual elements (music videos, graphics), and the socio-political and historical context. The work focuses on how protest songs reflect the collective identity and discourse of the protest movement and how they influence it. The analysis of nine popular protest songs is complemented by a case study of a prominent rapper Toomaj Salehi, whose work and activities illustrate the challenges faced by artists and activists in Iran.