Obraz korejské války v jihokorejském filmu
The image of Korean War in South Korean film
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193801Identifikátory
SIS: 254996
Kolekce
- Kvalifikační práce [23746]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horák, Tomáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Asijská studia: Koreanistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
11. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
korejská válka|film|téma|zpracování|ideologie|typologie|žánryKlíčová slova (anglicky)
Korean War|film|theme|image|ideology|typology|genresPředmětem této diplomové práce je narativ korejské války v jihokorejském, v menší míře v severokorejském a okrajově i v americkém filmu, jeho vývoj a charakteristiky v době od 50. let 20. století do současnosti. Zaměřuje se i na otázku pojetí válečného filmu jako žánru a na funkci současného válečného filmu v rámci většinové paměti. První část práce je věnována kontextu tématu korejské války a jejích reprodukcí v kultuře, válečnému filmu coby samostatnému žánru a podobě válečného filmu v Severní a Jižní Koreji. V jihokorejském kontextu se věnuje charakteristickým rysům filmového obrazu korejské války v jednotlivých dekádách, se zaměřením na okolnosti vedoucí k jeho transformaci. V druhé části je analyzován vybraný filmový korpus z hlediska kategorie kinematografického stylu, narativu a narace a typologie postav. Klíčová slova korejská válka, válečný film, Jižní Korea, Severní Korea
The subject of this thesis is the narrative of the Korean War in South Korean, and to a lesser extent North Korean, and marginally in American film, its development and characteristics from the 1950s to the present. It also focuses on the question of the concept of war film as a genre and the function of contemporary war film within popular memory. The first part of the thesis is devoted to the context of the Korean War theme and its reproduction in culture, to the war film as a distinct genre, and to the form of war film in North and South Korea. In the South Korean context, it examines the distinctive features of the cinematic portrayal of the Korean War in each decade, focusing on the circumstances leading to its transformation. In the second part, the selected film corpus is analyzed in terms of cinematographic style and narrative categories and character typology. Keywords Korean War, war film, South Korea, North Korea