dc.contributor.advisor | Löwensteinová, Miriam | |
dc.creator | Barková, Bahia | |
dc.date.accessioned | 2024-10-03T08:01:52Z | |
dc.date.available | 2024-10-03T08:01:52Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/193801 | |
dc.description.abstract | The subject of this thesis is the narrative of the Korean War in South Korean, and to a lesser extent North Korean, and marginally in American film, its development and characteristics from the 1950s to the present. It also focuses on the question of the concept of war film as a genre and the function of contemporary war film within popular memory. The first part of the thesis is devoted to the context of the Korean War theme and its reproduction in culture, to the war film as a distinct genre, and to the form of war film in North and South Korea. In the South Korean context, it examines the distinctive features of the cinematic portrayal of the Korean War in each decade, focusing on the circumstances leading to its transformation. In the second part, the selected film corpus is analyzed in terms of cinematographic style and narrative categories and character typology. Keywords Korean War, war film, South Korea, North Korea | en_US |
dc.description.abstract | Předmětem této diplomové práce je narativ korejské války v jihokorejském, v menší míře v severokorejském a okrajově i v americkém filmu, jeho vývoj a charakteristiky v době od 50. let 20. století do současnosti. Zaměřuje se i na otázku pojetí válečného filmu jako žánru a na funkci současného válečného filmu v rámci většinové paměti. První část práce je věnována kontextu tématu korejské války a jejích reprodukcí v kultuře, válečnému filmu coby samostatnému žánru a podobě válečného filmu v Severní a Jižní Koreji. V jihokorejském kontextu se věnuje charakteristickým rysům filmového obrazu korejské války v jednotlivých dekádách, se zaměřením na okolnosti vedoucí k jeho transformaci. V druhé části je analyzován vybraný filmový korpus z hlediska kategorie kinematografického stylu, narativu a narace a typologie postav. Klíčová slova korejská válka, válečný film, Jižní Korea, Severní Korea | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Korean War|film|theme|image|ideology|typology|genres | en_US |
dc.subject | korejská válka|film|téma|zpracování|ideologie|typologie|žánry | cs_CZ |
dc.title | Obraz korejské války v jihokorejském filmu | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-11 | |
dc.description.department | Institute of Asian Studies | en_US |
dc.description.department | Ústav asijských studií | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 254996 | |
dc.title.translated | The image of Korean War in South Korean film | en_US |
dc.contributor.referee | Horák, Tomáš | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Asijská studia: Koreanistika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Asian Studies: Korean Studies | en_US |
thesis.degree.program | Asian Studies | en_US |
thesis.degree.program | Asijská studia | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav asijských studií | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Asian Studies | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Asijská studia: Koreanistika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Asian Studies: Korean Studies | en_US |
uk.degree-program.cs | Asijská studia | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Asian Studies | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Předmětem této diplomové práce je narativ korejské války v jihokorejském, v menší míře v severokorejském a okrajově i v americkém filmu, jeho vývoj a charakteristiky v době od 50. let 20. století do současnosti. Zaměřuje se i na otázku pojetí válečného filmu jako žánru a na funkci současného válečného filmu v rámci většinové paměti. První část práce je věnována kontextu tématu korejské války a jejích reprodukcí v kultuře, válečnému filmu coby samostatnému žánru a podobě válečného filmu v Severní a Jižní Koreji. V jihokorejském kontextu se věnuje charakteristickým rysům filmového obrazu korejské války v jednotlivých dekádách, se zaměřením na okolnosti vedoucí k jeho transformaci. V druhé části je analyzován vybraný filmový korpus z hlediska kategorie kinematografického stylu, narativu a narace a typologie postav. Klíčová slova korejská válka, válečný film, Jižní Korea, Severní Korea | cs_CZ |
uk.abstract.en | The subject of this thesis is the narrative of the Korean War in South Korean, and to a lesser extent North Korean, and marginally in American film, its development and characteristics from the 1950s to the present. It also focuses on the question of the concept of war film as a genre and the function of contemporary war film within popular memory. The first part of the thesis is devoted to the context of the Korean War theme and its reproduction in culture, to the war film as a distinct genre, and to the form of war film in North and South Korea. In the South Korean context, it examines the distinctive features of the cinematic portrayal of the Korean War in each decade, focusing on the circumstances leading to its transformation. In the second part, the selected film corpus is analyzed in terms of cinematographic style and narrative categories and character typology. Keywords Korean War, war film, South Korea, North Korea | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav asijských studií | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |