Kulturní a jazyková analýza mongolské populární hudby konce 20. století
Cultural and Linguistic Analysis of Mongolian Pop Music of the late 20th century
diplomová práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193833Identifikátory
SIS: 255926
Kolekce
- Kvalifikační práce [23746]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Holáková, Enchžargal
Oponent práce
Oberfalzerová, Alena
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Asijská studia: Mongolistika
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
5. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl/a
Klíčová slova (česky)
Mongolská populární hudbaKlíčová slova (anglicky)
Mongolian pop musicRESUMÉ Práce se zabývá mongolskou populárně-hudební, především rockovou tvorbou konce 20. století, vyznačujícího se pádem komunistického režimu a postupným přechodem země k demokracii a tržnímu hospodářství. Do textů populární hudby se tak zákonitě promítly reálie a nálady tehdejší mongolské společnosti odrážející nejen tyto změny, ale i poměry, které jim předcházely. Cílem práce je komplexní jazykový rozbor vybraných textů hudebních kapel Chonch, Charanga apod. a interpretů (Badrúgan) a jejich zasazení do širšího kulturně historického kontextu, zejména s ohledem na jejich reflexi tradičních náboženství (buddhismus, šamanismus/tengrismus) a významných postav mongolské historie (Čingischán) KLÍČOVÁ SLOVA Mongolská populární hudba
This thesis deals with the Mongolian pop music, especially rock music from the end of the 20th century. This era in Mongolia in history was significant by the downfall of the Communist régime and progressive transition of the country towards democracy and free market systém. It is quite logical to conclude that the texts of popular music have reflected the Zeitgeist of Mongolia in and before the transition. The goal of this thesis is to analyse the lyrics of the bands as such as Honh, Haranga or interprets such as Badruugan in the most complex way and to understand them through a broader historical context, especially from the point of view of their reflexion of Mongolian traditional religious systems (buddhism, shamanism/tengrism) and important figures of Mongolian history (Chinggis Khaan). KEY WORDS Mongolian pop music