Zobrazit minimální záznam

Cultural and Linguistic Analysis of Mongolian Pop Music of the late 20th century
dc.contributor.advisorKapišovská, Veronika
dc.creatorGerneš, Petr
dc.date.accessioned2024-10-03T08:09:24Z
dc.date.available2024-10-03T08:09:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193833
dc.description.abstractThis thesis deals with the Mongolian pop music, especially rock music from the end of the 20th century. This era in Mongolia in history was significant by the downfall of the Communist régime and progressive transition of the country towards democracy and free market systém. It is quite logical to conclude that the texts of popular music have reflected the Zeitgeist of Mongolia in and before the transition. The goal of this thesis is to analyse the lyrics of the bands as such as Honh, Haranga or interprets such as Badruugan in the most complex way and to understand them through a broader historical context, especially from the point of view of their reflexion of Mongolian traditional religious systems (buddhism, shamanism/tengrism) and important figures of Mongolian history (Chinggis Khaan). KEY WORDS Mongolian pop musicen_US
dc.description.abstractRESUMÉ Práce se zabývá mongolskou populárně-hudební, především rockovou tvorbou konce 20. století, vyznačujícího se pádem komunistického režimu a postupným přechodem země k demokracii a tržnímu hospodářství. Do textů populární hudby se tak zákonitě promítly reálie a nálady tehdejší mongolské společnosti odrážející nejen tyto změny, ale i poměry, které jim předcházely. Cílem práce je komplexní jazykový rozbor vybraných textů hudebních kapel Chonch, Charanga apod. a interpretů (Badrúgan) a jejich zasazení do širšího kulturně historického kontextu, zejména s ohledem na jejich reflexi tradičních náboženství (buddhismus, šamanismus/tengrismus) a významných postav mongolské historie (Čingischán) KLÍČOVÁ SLOVA Mongolská populární hudbacs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectMongolian pop musicen_US
dc.subjectMongolská populární hudbacs_CZ
dc.titleKulturní a jazyková analýza mongolské populární hudby konce 20. stoletícs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-05
dc.description.departmentInstitute of Asian Studiesen_US
dc.description.departmentÚstav asijských studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId255926
dc.title.translatedCultural and Linguistic Analysis of Mongolian Pop Music of the late 20th centuryen_US
dc.contributor.refereeOberfalzerová, Alena
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineAsijská studia: Mongolistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineAsian Studies: Mongolian Studiesen_US
thesis.degree.programAsian Studiesen_US
thesis.degree.programAsijská studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav asijských studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Asian Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csAsijská studia: Mongolistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enAsian Studies: Mongolian Studiesen_US
uk.degree-program.csAsijská studiacs_CZ
uk.degree-program.enAsian Studiesen_US
thesis.grade.csNeprospěl/acs_CZ
thesis.grade.enFailen_US
uk.abstract.csRESUMÉ Práce se zabývá mongolskou populárně-hudební, především rockovou tvorbou konce 20. století, vyznačujícího se pádem komunistického režimu a postupným přechodem země k demokracii a tržnímu hospodářství. Do textů populární hudby se tak zákonitě promítly reálie a nálady tehdejší mongolské společnosti odrážející nejen tyto změny, ale i poměry, které jim předcházely. Cílem práce je komplexní jazykový rozbor vybraných textů hudebních kapel Chonch, Charanga apod. a interpretů (Badrúgan) a jejich zasazení do širšího kulturně historického kontextu, zejména s ohledem na jejich reflexi tradičních náboženství (buddhismus, šamanismus/tengrismus) a významných postav mongolské historie (Čingischán) KLÍČOVÁ SLOVA Mongolská populární hudbacs_CZ
uk.abstract.enThis thesis deals with the Mongolian pop music, especially rock music from the end of the 20th century. This era in Mongolia in history was significant by the downfall of the Communist régime and progressive transition of the country towards democracy and free market systém. It is quite logical to conclude that the texts of popular music have reflected the Zeitgeist of Mongolia in and before the transition. The goal of this thesis is to analyse the lyrics of the bands as such as Honh, Haranga or interprets such as Badruugan in the most complex way and to understand them through a broader historical context, especially from the point of view of their reflexion of Mongolian traditional religious systems (buddhism, shamanism/tengrism) and important figures of Mongolian history (Chinggis Khaan). KEY WORDS Mongolian pop musicen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav asijských studiícs_CZ
thesis.grade.code4
dc.contributor.consultantHoláková, Enchžargal
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusN


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV