Kulturní a jazyková analýza mongolské populární hudby konce 20. století
Cultural and Linguistic Analysis of Mongolian Pop Music of the late 20th century
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193833Identifiers
Study Information System: 255926
Collections
- Kvalifikační práce [23747]
Author
Advisor
Consultant
Holáková, Enchžargal
Referee
Oberfalzerová, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Asian Studies: Mongolian Studies
Department
Institute of Asian Studies
Date of defense
5. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Mongolská populární hudbaKeywords (English)
Mongolian pop musicRESUMÉ Práce se zabývá mongolskou populárně-hudební, především rockovou tvorbou konce 20. století, vyznačujícího se pádem komunistického režimu a postupným přechodem země k demokracii a tržnímu hospodářství. Do textů populární hudby se tak zákonitě promítly reálie a nálady tehdejší mongolské společnosti odrážející nejen tyto změny, ale i poměry, které jim předcházely. Cílem práce je komplexní jazykový rozbor vybraných textů hudebních kapel Chonch, Charanga apod. a interpretů (Badrúgan) a jejich zasazení do širšího kulturně historického kontextu, zejména s ohledem na jejich reflexi tradičních náboženství (buddhismus, šamanismus/tengrismus) a významných postav mongolské historie (Čingischán) KLÍČOVÁ SLOVA Mongolská populární hudba
This thesis deals with the Mongolian pop music, especially rock music from the end of the 20th century. This era in Mongolia in history was significant by the downfall of the Communist régime and progressive transition of the country towards democracy and free market systém. It is quite logical to conclude that the texts of popular music have reflected the Zeitgeist of Mongolia in and before the transition. The goal of this thesis is to analyse the lyrics of the bands as such as Honh, Haranga or interprets such as Badruugan in the most complex way and to understand them through a broader historical context, especially from the point of view of their reflexion of Mongolian traditional religious systems (buddhism, shamanism/tengrism) and important figures of Mongolian history (Chinggis Khaan). KEY WORDS Mongolian pop music