E-sport v Korejské republice
E-sport in the Republic of Korea
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193889Identifiers
Study Information System: 266299
Collections
- Kvalifikační práce [23746]
Author
Advisor
Referee
Horák, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Asian Studies: Korean Studies
Department
Institute of Asian Studies
Date of defense
11. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
E-sport|Korea|League of Legends|počítačové hry|popkultura|korejská kulturaKeywords (English)
E-sport|Korea|League of Legends|computer games|popculture|korean culturePráce se zabývá e-sportem v Koreji, který se zde začal rozvíjet na přelomu 20. a 21. století. Jižní Korea je v současné době jednou z nejúspěšnějších zemí světa odkud pochází mnoho hráčů zaujímajících přední příčky světových žebříčků. V diplomové práci bude nejprve nastíněna historie a vývoj e-sportu v Koreji, popsána komunita a soutěže. Představeno, co obnáší práce profesionálního hráče a jak týmy vypadají a fungují. Poté bude práce zaměřena na oblast vzdělání, kde je mimo jiné angažovaná i Korejská e-sportovní asociace (KeSPA), a vzniklo zde několik studijních programů na výchovu profesionálních hráčů. Také bude přiblíženo, jaké hry jsou zde nejpopulárnější. Další část textu bude blíže zaměřena na jednu z nejpopulárnějších a nejúspěšnějších her, League of Legends a bude se snažit určit, kam e-sport v současné době patří. Nalézt aspekty proč je zrovna Korea jednou z nejúspěšnějších zemí světa, určit, jestli je již e-sport vnímán jako "korejský" a jestli se v Koreji změnil.
The work deals with e-sports in Korea, which began to develop here at the turn of the 20th and 21st centuries, and South Korea is currently one of the most successful countries in the world, where many players occupying the top ranks of the world rankings come from. The textwill first outline the history and development of e-sports in Korea, describe the community and competitions. Then will introduce what the work of a professional gamer entails and how teams look like and work. After that, the text will be focused on the field of education, where, among others, the Korean e-Sports Association (KeSPA) is involved and several study programs have been created to educate professional players. It will also zoom in on what games are most popular here. The next part will take a closer look at one of the most popular and successful game, League of Legends, and try to determine where eports currently belong. To find aspects of why Korea is one of the most successful countries in the world, to determine if e-sports is already perceived as "Korean" and if it has changed in Korea.