Čtení s porozuměním u neslyšících
Reading Literacy in Pupils with Hearing Impairment
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/193948Identifikátory
SIS: 195090
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Bartoňová, Miroslava
Souralová, Eva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Čtenářská gramotnost, žák se sluchovým postižením, neslyšící, český jazyk, český znakový jazyk, čeština jako druhý jazykKlíčová slova (anglicky)
Reading Literacy, Pupil with Hearing Impairment, Deaf, Czech Language, Czech Sign Language, Czech as Second LanguageDisertační práce se zabývá čtenářskou gramotností žáků se sluchovým postižením, možnou dosaženou úrovní čtenářské gramotnosti v průběhu 2. stupně na základní škole pro sluchově postižené. Konkrétněji se řeší tato dovednost u neslyšících žáků, kteří preferují v komunikaci tváří v tvář český znakový jazyk. Nejprve je práce zaměřena na uvedení do problematiky čtenářské gramotnosti a ukotvení ve školské legislativě. Také jsou představeny nejznámější mezinárodní výzkumy čtenářské gramotnosti a čtenářství. Následně je v práci věnována část žákům neslyšícím, specifikům bilingválního vzdělávání, českému znakovému jazyku a pohledu na češtinu jako druhý jazyk. Také je zde odkázáno na specifika osvojování si čtenářských dovedností u těchto žáků. V práci je představeno výzkumné šetření zacílené na zjištění, do jaké míry žáci se sluchovým postižením na 2. stupni základní školy pro sluchově postižené ovládají čtenářskou gramotnost na úrovni A2+ dle Evropského referenčního rámce pro jazyky. Respondentům byl předložen upravený test jednotné přijímací zkoušky z českého jazyka jako druhého jazyka pro neslyšící. Z výsledků výzkumného šetření nebylo možné přesvědčivě potvrdit propojenost dosažené úrovně čtenářské gramotnosti s věkem, preferovaným jazykem nebo vzdělávacím přístupem.
The dissertation deals with the reading literacy of students with hearing impairment, the possible level of reading literacy achieved during the 2nd grade at the primary school for the pupils with hearing impairment. More specifically, it is focused on deaf pupils who prefer Czech sign language in face-to-face communication. First part introduces the issue of reading literacy and anchoring it in school legislation. The most famous international researches on reading literacy and readership are also presented. Following part of the thesis is devoted to deaf pupils, the specifics of bilingual education, the Czech sign language and the Czech as a second language. It also refers to the specifics of the acquisition of reading skills by these pupils. The thesis presents a research investigation aimed at finding out to what extent pupils with hearing impairment in the 2nd grade of a primary school for the hearing impaired manage reading literacy at the A2+ level according to the European Framework of Reference for Languages. The respondents were tested with a modified test of the unified entrance examination for the Czech language as a second language for the deaf. From the results of the research investigation, it was not possible to conclusively confirm the connection of the achieved level of reading...