Zobrazit minimální záznam

Reading Literacy in Pupils with Hearing Impairment
dc.contributor.advisorHádková, Kateřina
dc.creatorGötzová, Tereza
dc.date.accessioned2024-10-04T06:48:37Z
dc.date.available2024-10-04T06:48:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/193948
dc.description.abstractThe dissertation deals with the reading literacy of students with hearing impairment, the possible level of reading literacy achieved during the 2nd grade at the primary school for the pupils with hearing impairment. More specifically, it is focused on deaf pupils who prefer Czech sign language in face-to-face communication. First part introduces the issue of reading literacy and anchoring it in school legislation. The most famous international researches on reading literacy and readership are also presented. Following part of the thesis is devoted to deaf pupils, the specifics of bilingual education, the Czech sign language and the Czech as a second language. It also refers to the specifics of the acquisition of reading skills by these pupils. The thesis presents a research investigation aimed at finding out to what extent pupils with hearing impairment in the 2nd grade of a primary school for the hearing impaired manage reading literacy at the A2+ level according to the European Framework of Reference for Languages. The respondents were tested with a modified test of the unified entrance examination for the Czech language as a second language for the deaf. From the results of the research investigation, it was not possible to conclusively confirm the connection of the achieved level of reading...en_US
dc.description.abstractDisertační práce se zabývá čtenářskou gramotností žáků se sluchovým postižením, možnou dosaženou úrovní čtenářské gramotnosti v průběhu 2. stupně na základní škole pro sluchově postižené. Konkrétněji se řeší tato dovednost u neslyšících žáků, kteří preferují v komunikaci tváří v tvář český znakový jazyk. Nejprve je práce zaměřena na uvedení do problematiky čtenářské gramotnosti a ukotvení ve školské legislativě. Také jsou představeny nejznámější mezinárodní výzkumy čtenářské gramotnosti a čtenářství. Následně je v práci věnována část žákům neslyšícím, specifikům bilingválního vzdělávání, českému znakovému jazyku a pohledu na češtinu jako druhý jazyk. Také je zde odkázáno na specifika osvojování si čtenářských dovedností u těchto žáků. V práci je představeno výzkumné šetření zacílené na zjištění, do jaké míry žáci se sluchovým postižením na 2. stupni základní školy pro sluchově postižené ovládají čtenářskou gramotnost na úrovni A2+ dle Evropského referenčního rámce pro jazyky. Respondentům byl předložen upravený test jednotné přijímací zkoušky z českého jazyka jako druhého jazyka pro neslyšící. Z výsledků výzkumného šetření nebylo možné přesvědčivě potvrdit propojenost dosažené úrovně čtenářské gramotnosti s věkem, preferovaným jazykem nebo vzdělávacím přístupem.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectReading Literacyen_US
dc.subjectPupil with Hearing Impairmenten_US
dc.subjectDeafen_US
dc.subjectCzech Languageen_US
dc.subjectCzech Sign Languageen_US
dc.subjectCzech as Second Languageen_US
dc.subjectČtenářská gramotnostcs_CZ
dc.subjectžák se sluchovým postiženímcs_CZ
dc.subjectneslyšícícs_CZ
dc.subjectčeský jazykcs_CZ
dc.subjectčeský znakový jazykcs_CZ
dc.subjectčeština jako druhý jazykcs_CZ
dc.titleČtení s porozuměním u neslyšícíchcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-13
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId195090
dc.title.translatedReading Literacy in Pupils with Hearing Impairmenten_US
dc.contributor.refereeBartoňová, Miroslava
dc.contributor.refereeSouralová, Eva
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineSpeciální pedagogikacs_CZ
thesis.degree.disciplineSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpecial Educationen_US
thesis.degree.programSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-discipline.enSpecial Educationen_US
uk.degree-program.csSpeciální pedagogikacs_CZ
uk.degree-program.enSpecial Educationen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csDisertační práce se zabývá čtenářskou gramotností žáků se sluchovým postižením, možnou dosaženou úrovní čtenářské gramotnosti v průběhu 2. stupně na základní škole pro sluchově postižené. Konkrétněji se řeší tato dovednost u neslyšících žáků, kteří preferují v komunikaci tváří v tvář český znakový jazyk. Nejprve je práce zaměřena na uvedení do problematiky čtenářské gramotnosti a ukotvení ve školské legislativě. Také jsou představeny nejznámější mezinárodní výzkumy čtenářské gramotnosti a čtenářství. Následně je v práci věnována část žákům neslyšícím, specifikům bilingválního vzdělávání, českému znakovému jazyku a pohledu na češtinu jako druhý jazyk. Také je zde odkázáno na specifika osvojování si čtenářských dovedností u těchto žáků. V práci je představeno výzkumné šetření zacílené na zjištění, do jaké míry žáci se sluchovým postižením na 2. stupni základní školy pro sluchově postižené ovládají čtenářskou gramotnost na úrovni A2+ dle Evropského referenčního rámce pro jazyky. Respondentům byl předložen upravený test jednotné přijímací zkoušky z českého jazyka jako druhého jazyka pro neslyšící. Z výsledků výzkumného šetření nebylo možné přesvědčivě potvrdit propojenost dosažené úrovně čtenářské gramotnosti s věkem, preferovaným jazykem nebo vzdělávacím přístupem.cs_CZ
uk.abstract.enThe dissertation deals with the reading literacy of students with hearing impairment, the possible level of reading literacy achieved during the 2nd grade at the primary school for the pupils with hearing impairment. More specifically, it is focused on deaf pupils who prefer Czech sign language in face-to-face communication. First part introduces the issue of reading literacy and anchoring it in school legislation. The most famous international researches on reading literacy and readership are also presented. Following part of the thesis is devoted to deaf pupils, the specifics of bilingual education, the Czech sign language and the Czech as a second language. It also refers to the specifics of the acquisition of reading skills by these pupils. The thesis presents a research investigation aimed at finding out to what extent pupils with hearing impairment in the 2nd grade of a primary school for the hearing impaired manage reading literacy at the A2+ level according to the European Framework of Reference for Languages. The respondents were tested with a modified test of the unified entrance examination for the Czech language as a second language for the deaf. From the results of the research investigation, it was not possible to conclusively confirm the connection of the achieved level of reading...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV