Začlenění ukrajinských žáků na druhém stupni základní školy
Inclusion of Ukrainian pupils in the secondary stage of the primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194136Identifikátory
SIS: 255507
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klusák, Miroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
ukrajinští žáci, uprchlíci, adaptace, integrační proces, druhý stupeň základní školyKlíčová slova (anglicky)
Ukrainian pupils, refugees, adaptation, integration process, second level elementary schoolVálečný konflikt na území Ukrajiny způsobil příliv ukrajinských dětí-cizinců do našich škol. Významně tak ovlivnil české školství, které na obdobnou situaci v takovém měřítku nebylo připraveno. Diplomová práce se zabývá procesem začleňování ukrajinských žáků druhého stupně na vybrané základní škole ve Středočeském kraji v kontextu válečného konfliktu na Ukrajině. Popisuje subjektivní vnímání procesu šesti ukrajinskými žáky, ale také objektivní pohledy školního prostředí z řad jejich vyučujících a širšího pohledu vedení školy. Pro komplexnější obraz je pozornost věnována i rodinnému zázemí a volnočasovým aktivitám žáků z Ukrajiny. Cílem je zhodnotit proces začleňování z různých oblastí života ukrajinských žáků, poukázat na pozitiva, ale i negativa samotného procesu a zjistit, jak významně ovlivňují proces začleňování těchto žáků do školního prostředí. Výzkumný design je kvalitativní. Jedná se o případovou studii šesti vybraných žáků-cizinců. Využita byla metoda polostrukturovaných rozhovorů se žáky, jejich vyučujícími a vedením školy. K dalším výzkumným metodám patří pozorování žáků ve školním prostředí a studium dokumentů. Na základě obsahové analýzy bylo zjištěno, že žáci nejvíce oceňují formy sociální opory, kterou jim poskytují ve školním prostředí spolužáci a vyučující - rodinné zázemí -...
The war conflict on the territory of Ukraine caused an influx of Ukrainian children-foreigners to our schools. It significantly influenced Czech education, which was not prepared for a similar situation on such a scale. The diploma thesis deals with the process of integration Ukrainian second-grade pupils at selected elementary school in the Central Bohemian region. It describes the subjective perception of the process by six Ukrainian pupils themselves, but also the objective views of the school environment from among their teachers and the wider view of the school management. For a more comprehensive picture, attention is also paid to the family background and leisure activities of pupils from Ukraine. The goal of this thesis is to evaluate the integration process from various areas of Ukrainian pupils' lives, point out the positives, but also the negatives of the process itself and find out how they significantly affect the process of integrating these pupils into the school environment. The research design is qualitative. This is a case study of six selected foreign pupils. The methods of semi-structured interviews with pupils, their teachers and school management were used. The other research methods include observing pupils in the school environment and studying documents. Based on the...