dc.contributor.advisor | Viktorová, Ida | |
dc.creator | Kazdová, Jiřina | |
dc.date.accessioned | 2024-10-04T07:25:11Z | |
dc.date.available | 2024-10-04T07:25:11Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/194136 | |
dc.description.abstract | The war conflict on the territory of Ukraine caused an influx of Ukrainian children-foreigners to our schools. It significantly influenced Czech education, which was not prepared for a similar situation on such a scale. The diploma thesis deals with the process of integration Ukrainian second-grade pupils at selected elementary school in the Central Bohemian region. It describes the subjective perception of the process by six Ukrainian pupils themselves, but also the objective views of the school environment from among their teachers and the wider view of the school management. For a more comprehensive picture, attention is also paid to the family background and leisure activities of pupils from Ukraine. The goal of this thesis is to evaluate the integration process from various areas of Ukrainian pupils' lives, point out the positives, but also the negatives of the process itself and find out how they significantly affect the process of integrating these pupils into the school environment. The research design is qualitative. This is a case study of six selected foreign pupils. The methods of semi-structured interviews with pupils, their teachers and school management were used. The other research methods include observing pupils in the school environment and studying documents. Based on the... | en_US |
dc.description.abstract | Válečný konflikt na území Ukrajiny způsobil příliv ukrajinských dětí-cizinců do našich škol. Významně tak ovlivnil české školství, které na obdobnou situaci v takovém měřítku nebylo připraveno. Diplomová práce se zabývá procesem začleňování ukrajinských žáků druhého stupně na vybrané základní škole ve Středočeském kraji v kontextu válečného konfliktu na Ukrajině. Popisuje subjektivní vnímání procesu šesti ukrajinskými žáky, ale také objektivní pohledy školního prostředí z řad jejich vyučujících a širšího pohledu vedení školy. Pro komplexnější obraz je pozornost věnována i rodinnému zázemí a volnočasovým aktivitám žáků z Ukrajiny. Cílem je zhodnotit proces začleňování z různých oblastí života ukrajinských žáků, poukázat na pozitiva, ale i negativa samotného procesu a zjistit, jak významně ovlivňují proces začleňování těchto žáků do školního prostředí. Výzkumný design je kvalitativní. Jedná se o případovou studii šesti vybraných žáků-cizinců. Využita byla metoda polostrukturovaných rozhovorů se žáky, jejich vyučujícími a vedením školy. K dalším výzkumným metodám patří pozorování žáků ve školním prostředí a studium dokumentů. Na základě obsahové analýzy bylo zjištěno, že žáci nejvíce oceňují formy sociální opory, kterou jim poskytují ve školním prostředí spolužáci a vyučující - rodinné zázemí -... | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Ukrainian pupils | en_US |
dc.subject | refugees | en_US |
dc.subject | adaptation | en_US |
dc.subject | integration process | en_US |
dc.subject | second level elementary school | en_US |
dc.subject | ukrajinští žáci | cs_CZ |
dc.subject | uprchlíci | cs_CZ |
dc.subject | adaptace | cs_CZ |
dc.subject | integrační proces | cs_CZ |
dc.subject | druhý stupeň základní školy | cs_CZ |
dc.title | Začlenění ukrajinských žáků na druhém stupni základní školy | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2024 | |
dcterms.dateAccepted | 2024-09-13 | |
dc.description.department | Katedra psychologie | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 255507 | |
dc.title.translated | Inclusion of Ukrainian pupils in the secondary stage of the primary school | en_US |
dc.contributor.referee | Klusák, Miroslav | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdraví | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education | en_US |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra psychologie | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy speciální pedagogika - výchova ke zdraví | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Special Education - Health Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Válečný konflikt na území Ukrajiny způsobil příliv ukrajinských dětí-cizinců do našich škol. Významně tak ovlivnil české školství, které na obdobnou situaci v takovém měřítku nebylo připraveno. Diplomová práce se zabývá procesem začleňování ukrajinských žáků druhého stupně na vybrané základní škole ve Středočeském kraji v kontextu válečného konfliktu na Ukrajině. Popisuje subjektivní vnímání procesu šesti ukrajinskými žáky, ale také objektivní pohledy školního prostředí z řad jejich vyučujících a širšího pohledu vedení školy. Pro komplexnější obraz je pozornost věnována i rodinnému zázemí a volnočasovým aktivitám žáků z Ukrajiny. Cílem je zhodnotit proces začleňování z různých oblastí života ukrajinských žáků, poukázat na pozitiva, ale i negativa samotného procesu a zjistit, jak významně ovlivňují proces začleňování těchto žáků do školního prostředí. Výzkumný design je kvalitativní. Jedná se o případovou studii šesti vybraných žáků-cizinců. Využita byla metoda polostrukturovaných rozhovorů se žáky, jejich vyučujícími a vedením školy. K dalším výzkumným metodám patří pozorování žáků ve školním prostředí a studium dokumentů. Na základě obsahové analýzy bylo zjištěno, že žáci nejvíce oceňují formy sociální opory, kterou jim poskytují ve školním prostředí spolužáci a vyučující - rodinné zázemí -... | cs_CZ |
uk.abstract.en | The war conflict on the territory of Ukraine caused an influx of Ukrainian children-foreigners to our schools. It significantly influenced Czech education, which was not prepared for a similar situation on such a scale. The diploma thesis deals with the process of integration Ukrainian second-grade pupils at selected elementary school in the Central Bohemian region. It describes the subjective perception of the process by six Ukrainian pupils themselves, but also the objective views of the school environment from among their teachers and the wider view of the school management. For a more comprehensive picture, attention is also paid to the family background and leisure activities of pupils from Ukraine. The goal of this thesis is to evaluate the integration process from various areas of Ukrainian pupils' lives, point out the positives, but also the negatives of the process itself and find out how they significantly affect the process of integrating these pupils into the school environment. The research design is qualitative. This is a case study of six selected foreign pupils. The methods of semi-structured interviews with pupils, their teachers and school management were used. The other research methods include observing pupils in the school environment and studying documents. Based on the... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra psychologie | cs_CZ |
thesis.grade.code | 1 | |
uk.publication-place | Praha | cs_CZ |
uk.thesis.defenceStatus | O | |