Specifika práce se žáky se specifickými poruchami učení ve výuce ruského jazyka na základní škole
Specifics of Working with Pupils with Specific Learning Disabilities in Russian Language at Primary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194266Identifikátory
SIS: 259336
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Konečný, Jakub
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství ruského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra rusistiky a lingvodidaktiky
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, pedagogická intervence, metody reedukace, ruský jazykKlíčová slova (anglicky)
specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, dysorthography, pedagogical intervention, methods of re-education, Russian languagePráce se zabývá problematikou specifických poruch učení a výuky ruského jazyka na základní škole. V teoretické části jsou charakterizovány specifické poruchy učení, jejich konkrétní druhy, jejich vliv na výuku cizích jazyků obecně i konkrétní vliv na výuku ruského jazyka. Také jsou zmíněny hlavní kurikulární dokumenty ČR týkající se této problematiky. Praktická část se věnuje výzkumu, který probíhal na skupině žáků z 2. stupně základní školy. Hlavním cílem práce je zjistit, zda dochází u žáka ke zlepšení konkrétních dovedností pod vlivem pedagogické intervence zaměřené na specifické poruchy učení realizované formou speciálně upravených pracovních listů. Z analýzy výkonů žáků vyplynulo, že žáci byli úspěšnější při práci s upravenými pracovními listy. To se potvrdilo také analýzou individuálních reflexí, ze kterých upravené pracovní listy vyšly jako pro žáky přístupnější, na čemž se žáci shodují i v závěrečných rozhovorech. Ve výzkumném šetření se potvrdilo, že pokud jsou modifikace nastaveny správně, odrazí se ve výsledcích žáků i v jejich celkovém pocitu z výuky.
The thesis deals with the issue of specific learning disabilities and Russian language teaching in primary school. In the theoretical part, specific learning disabilities, their specific types, their influence on foreign language teaching in general and their specific influence on Russian language teaching are characterized. The main curriculum documents of the Czech Republic related to this issue are also mentioned. The practical part is devoted to the research conducted on a group of pupils from the 2nd grade of primary school. The main aim of the work is to find out whether pupils improve specific skills under the influence of pedagogical intervention aimed at specific learning disabilities implemented in the form of specially adapted worksheets. The analysis of the pupils' performance showed that the pupils were more successful when working with adapted worksheets. This was also confirmed by the analysis of the individual reflections, which showed that the adapted worksheets were more accessible to the pupils, as agreed by the pupils in the final interviews. It was confirmed in the research investigation that if the modifications are set up correctly, they are reflected in the pupils' results and their overall feeling about the lessons.