Mezipředmětové vztahy a výuka ruského jazyka
Intersubject Relations and Teaching Russian Language
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194267Identifikátory
SIS: 259713
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Konečný, Jakub
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství ruského jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra rusistiky a lingvodidaktiky
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mezipředmětové vztahy, kurikulární dokumenty, projekt, didaktika ruského jazykaKlíčová slova (anglicky)
intersubject relations, curriculum documents, project, didactics of Russian languageTato práce se zaměřuje na interdisciplinární přístup ve výuce, zejména v předmětu ruský jazyk. Teoretická část představuje charakteristiku mezipředmětových vztahů, silné a slabé stránky tohoto přístupu i jednotlivé možné metody realizace jako jsou např.: integrovaná výuka, metoda CLIL, autenticita, Montessori pedagogika nebo Waldorfská škola, která svou výuku staví mimo jiné i na mezipředmětových vztazích. Cíle pro tuto práci byly stanoveny dva - jedním je zjistit, do jaké míry základní a střední školy v Jihočeském kraji garantují zapojování mezipředmětových vztahů v obecných cílech školy ve svých ŠVP a poté konkrétně v předmětu ruský jazyk a druhým je navrhnout pracovní listy založené na mezipředmětových vztazích pro daný učebnicový soubor. Výsledky analýzy ukázaly, že mezipředmětové vztahy se dle deklarovaných informací v ŠVP ve výuce ruského jazyka realizují pouze ojediněle. Pracovní listy byly zpracovány v souladu s učebnicovou sadou Snova Klass a Klass a každý obsahuje stručný popis pro učitele včetně sledovaných cílů výuky, pracovní list pro žáka a reflexi ve formě sebehodnocení.
This work focuses on an interdisciplinary approach in teaching, particularly in the subject of the Russian language. The theoretical part presents the characteristics of interdisciplinary relationships, the strengths and weaknesses of this approach, and various possible methods of implementation such as: integrated teaching, the CLIL method, authenticity, Montessori pedagogy, or Waldorf education, which bases its teaching, among other things, on interdisciplinary relationships. Two goals were set for this work - one is to find out to what extent primary and secondary schools in the South Bohemian Region ensure the involvement of interdisciplinary relationships in the general objectives of the school in their educational programs and then specifically in the subject of the Russian language. The other goal is to propose worksheets based on interdisciplinary relationships for the given textbook set. The results of the analysis showed that interdisciplinary relationships, according to the declared information in the ŠVP, are realized only sporadically in the teaching of the Russian language. The worksheets were prepared in accordance with the textbook set Snova Klass and Klass, and each includes a brief description for the teacher, including the teaching objectives, a worksheet for the student, and...