Zobrazit minimální záznam

Textural coarsening in magmatic crystallization
dc.contributor.advisorŠpillar, Václav
dc.creatorMarek, Michal
dc.date.accessioned2024-11-28T18:11:11Z
dc.date.available2024-11-28T18:11:11Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194286
dc.description.abstractTato práce se zabývá vytvořením simulace procesu Ostwaldova zrání. Ostwaldovo zrání je statický proces (dochází k němu bez působení napětí), který zásadním způsobem mění vzhled textur hornin. Tento proces způsobuje redistribuci hmoty od malých krystalů k velkým, což zapříčiňuje růst velkých krystalů a rozpouštění těch menších. To se děje z důvodu snížení celkové povrchové energie systému. Během procesu Ostwaldova zrání dochází k tomu, že se textura stává čím dál více stejnozrnnou a také dochází k přepsání původního texturního záznamu. Byla vytvořena zjednodušená simulace krystalizace horniny z magmatu pro účel vygenerování realistické počáteční textury. Poté byla vytvořena simulace Ostwaldova zrání, kde může být vytvořená počáteční textura vystavena zrání. Dále byly vytvořeny programy pro zpracování dat a také pro digitalizaci textury vzorků reálných hornin, se kterými měly být výsledky simulace porovnány. CSD křivky simulovaných textur se vyvíjí dle teoretických předpovědí, tedy z log- lineárních přecházejí v konkávní (především v oblasti malých krystalů), což ukazuje na ochuzení o malé krystaly. Časový vývoj průměrných velikostí krystalů se řídí power-law zákonem, avšak bylo zjištěno, že časové škály simulace neodpovídají zcela realitě. Zastoupení vyrovnaných (120ř) trojných bodů v textuře...cs_CZ
dc.description.abstractThis thesis is focused on developing simulation of Ostwald ripening. Ostwald ripening is a static process (stress is not applied), which essentially changes the texture of rocks. This process causes a redistribution of mass from the small crystals to the larger ones, which causes growth of the big crystals and dissolution of the smaller ones. This process happens in order to decrease bulk surface energy of the system. During Ostwald ripening, the texture starts to be progressively more fine-grained, and the overprinting of the original textural record occurs. The simplified simulation of magmatic crystallization was made for the purpose of creation of realistic original texture. After that, the simulation of Ostwald ripening, where the ripening can be applied on generated texture, was developed. Moreover, programs for processing data and for digitalization of texture of real rocks samples, which were supposed to be used for comparison with the data from the simulation, were created. The evolution of CSD curves of simulated textures meet the theoretical predictions, from log-linear to concave shape (mostly in area of small crystals), which indicates the depletion of small crystals. The time evolution of mean sizes of crystals follows the power-law. However, it was found out that the time scales of...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakultacs_CZ
dc.titleRole statického zrání v magmatické krystalizacics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-05
dc.description.departmentInstitute of Petrology and Structural Geologyen_US
dc.description.departmentÚstav petrologie a strukturní geologiecs_CZ
dc.description.facultyPřírodovědecká fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Scienceen_US
dc.identifier.repId196671
dc.title.translatedTextural coarsening in magmatic crystallizationen_US
dc.contributor.refereeKrýza, Ondřej
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineGeodynamicsen_US
thesis.degree.disciplineGeodynamikacs_CZ
thesis.degree.programGeologyen_US
thesis.degree.programGeologiecs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPřírodovědecká fakulta::Ústav petrologie a strukturní geologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Science::Institute of Petrology and Structural Geologyen_US
uk.faculty-name.csPřírodovědecká fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Scienceen_US
uk.faculty-abbr.csPřFcs_CZ
uk.degree-discipline.csGeodynamikacs_CZ
uk.degree-discipline.enGeodynamicsen_US
uk.degree-program.csGeologiecs_CZ
uk.degree-program.enGeologyen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csTato práce se zabývá vytvořením simulace procesu Ostwaldova zrání. Ostwaldovo zrání je statický proces (dochází k němu bez působení napětí), který zásadním způsobem mění vzhled textur hornin. Tento proces způsobuje redistribuci hmoty od malých krystalů k velkým, což zapříčiňuje růst velkých krystalů a rozpouštění těch menších. To se děje z důvodu snížení celkové povrchové energie systému. Během procesu Ostwaldova zrání dochází k tomu, že se textura stává čím dál více stejnozrnnou a také dochází k přepsání původního texturního záznamu. Byla vytvořena zjednodušená simulace krystalizace horniny z magmatu pro účel vygenerování realistické počáteční textury. Poté byla vytvořena simulace Ostwaldova zrání, kde může být vytvořená počáteční textura vystavena zrání. Dále byly vytvořeny programy pro zpracování dat a také pro digitalizaci textury vzorků reálných hornin, se kterými měly být výsledky simulace porovnány. CSD křivky simulovaných textur se vyvíjí dle teoretických předpovědí, tedy z log- lineárních přecházejí v konkávní (především v oblasti malých krystalů), což ukazuje na ochuzení o malé krystaly. Časový vývoj průměrných velikostí krystalů se řídí power-law zákonem, avšak bylo zjištěno, že časové škály simulace neodpovídají zcela realitě. Zastoupení vyrovnaných (120ř) trojných bodů v textuře...cs_CZ
uk.abstract.enThis thesis is focused on developing simulation of Ostwald ripening. Ostwald ripening is a static process (stress is not applied), which essentially changes the texture of rocks. This process causes a redistribution of mass from the small crystals to the larger ones, which causes growth of the big crystals and dissolution of the smaller ones. This process happens in order to decrease bulk surface energy of the system. During Ostwald ripening, the texture starts to be progressively more fine-grained, and the overprinting of the original textural record occurs. The simplified simulation of magmatic crystallization was made for the purpose of creation of realistic original texture. After that, the simulation of Ostwald ripening, where the ripening can be applied on generated texture, was developed. Moreover, programs for processing data and for digitalization of texture of real rocks samples, which were supposed to be used for comparison with the data from the simulation, were created. The evolution of CSD curves of simulated textures meet the theoretical predictions, from log-linear to concave shape (mostly in area of small crystals), which indicates the depletion of small crystals. The time evolution of mean sizes of crystals follows the power-law. However, it was found out that the time scales of...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, Ústav petrologie a strukturní geologiecs_CZ
thesis.grade.code1
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV