Vybrané žákovské prekoncepty a miskoncepty v sociální geografii
Selected student preconceptions and misconceptions in social geography
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194293Identifiers
Study Information System: 231756
Collections
- Kvalifikační práce [20091]
Author
Advisor
Referee
Bendl, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Geography for Teacher Education - Biology for Teacher Education
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
11. 9. 2024
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
prekoncept, miskoncept, pedagogický konstruktivismus, pojmové mapování, sociální geografieKeywords (English)
preconception, misconception, constructivist pedagogy, concept mapping, social geographyTato práce se zabývá vybranými žákovskými prekoncepty a miskoncepty v sociální geografii. První část práce je teoretická, ve které jsou na základě odborné literatury definovány základní užívané pojmy. Tato část zároveň představuje vybrané sociogeografické miskoncepty z odborné literatury. Následující kapitola popisuje metodiku výzkumu a charakterizuje výzkumné vzorky. Druhá část práce je zaměřena na vlastní kvalitativní i kvantitativní výzkum. Kvalitativní část výzkumu byla realizována prostřednictvím rozhovorů s učiteli. Na základě dat získaných z rešerše odborné literatury a provedených rozhovorů byl vytvořen didaktický test, který měl za úkol odhalit žákovské prekoncepty a miskoncepty k vybraným sociogeografickým pojmům. Další část výzkumu kvantitativně zanalyzovala získané výsledky od 144 žáků základních škol a gymnázií. V didaktickém testu byly zmapovány nejčastější žákovské prekoncepty a odhaleny některé miskoncepty. Na získané výsledky bude navazovat budoucí výzkum ověřující již konkrétní miskoncepty. Klíčová slova: prekoncept, miskoncept, pedagogický konstruktivismus, pojmové mapování, sociální geografie
This thesis deals with selected student preconceptions and misconceptions in social geography. The first part of the thesis is theoretical, in which necessary terms are defined and selected social geographic misconceptions are presented according to scientific literature. The next chapter describes the methodology of the research and characterizes the research sample. The second chapter is about the qualitative and quantitative research itself. The qualitative part of the research was conducted through interviews with teachers. A didactic test was created according to the data obtained from the interviews and literature research. The aim of this test was to reveal student preconceptions and misconceptions relating to selected social geographic terms. The next part of the research quantitatively analyzed the results obtained from 144 students of primary and grammar schools. The test charted the most common student preconceptions and revealed several misconceptions. Further research will be conducted to confirm the specific misconceptions. Keywords: preconception, misconception, constructivist pedagogy, concept mapping, social geography