Deskripce zátěže těkavými organickými látkami dětí ve školách pomocí různých metod.
Describing the VOC burden of school children using different methods.
diplomová práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/194316/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194316Identifikátory
SIS: 219043
Kolekce
- Kvalifikační práce [20202]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Kotlík, Bohumil
Oponent práce
Cajthaml, Tomáš
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Ochrana životního prostředí
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro životní prostředí
Datum obhajoby
4. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
desorpce VOC, TD VOC, školy, těkavé organické látky, vnitřní ovzdušíKlíčová slova (anglicky)
desorption of VOCs, TD VOCs, schools, volatile organic compounds, indoor airKvalita vnitřního prostředí je stále aktuální téma, protože více než 90 % času trávíme uvnitř budov. Cílem mojí diplomové práce bylo zpracovat deskripci zátěže dětí ve školách těkavými organickými látkami z naměřených hodnot ve školách a s využitím dat z mezinárodních studií. Těkavé organické látky jsou všudypřítomné látky, které mohou ve zvýšených koncentracích negativně ovlivňovat zdraví osob nebo působit určitý pocit diskomfortu. Z tohoto záměru vyplynuly další dílčí cíle, a to zavést a optimalizovat metodu termální desorpce, která by umožnila rozšířit spektrum sledovaných látek ve vnitřním ovzduší. Tuto metodu pak porovnat se stávající používanou metodou využívající k desorpci látek ze sorbentu rozpouštědlo, konkrétně CS2. V rámci předkládané práce domluvit, zorganizovat a provést měření ve školách pro získání podkladů jak pro srovnání nově zavedené metody s metodou a stávající, tak pro porovnání naměřených hodnot s výsledky z tuzemských i mezinárodních studií, které byly získány z odborných rešerší. Podařilo se uskutečnit čtyři cykly měření ve dvou školách, a to celkem na 28 měřicích místech. V každé škole se měřilo opakovaně, důvodem bylo ověřit vyřešení problému zhoršené kvality vnitřního ovzduší nebo pro zjištění možného zdroje znečištění vnitřního prostředí těkavými organickými látkami....
Indoor environmental quality is a hot topic as more than 90% of our time is spent indoors. The aim of my master thesis was to develop a description of the VOC burden of children in schools from measured values in schools and using data from international studies. VOC are ubiquitous substances that, in elevated concentrations, can negatively affect the health of people or cause a certain feeling of discomfort. From this aim, further sub-objectives were derived, namely to introduce and optimise a thermal desorption method that would allow to extend the spectrum of monitored substances in indoor air. This method will then be compared with the existing method using a solvent, namely CS2, to desorb substances from the sorbent. In the framework of the present work, to arrange, organize and carry out measurements in schools to obtain data for comparison of the newly introduced method with the existing method, as well as for comparison of the measured values with the results from national and international studies obtained from expert research. Four measurement cycles were carried out in two schools, at a total of 28 measurement sites. Each school was measured repeatedly, the reason for this was to verify the resolution of a deteriorating indoor air quality problem or to identify a possible source of VOC...