Sociální nerovnosti ve vzdělávání z pohledu učitelů v Bílině
Social inequalities in education from the point of view of teachers in Bílina
bakalářská práce (OBHÁJENO)
![Náhled dokumentu](/bitstream/handle/20.500.11956/194369/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194369Identifikátory
SIS: 260709
Kolekce
- Kvalifikační práce [18229]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nekola, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Politologie a veřejná politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
11. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
nerovnosti ve vzdělávání, základní škola, víceleté gymnázium, učitelé, vnější diferenciace, postojeKlíčová slova (anglicky)
inequalities in education, primary school, multi-year gymnasium, teachers, external differentiation, attitudesBakalářská práce se zabývá sociálními nerovnostmi ve vzdělávání z pohledu učitelů v Bílině. Cílem práce je zjistit, zda a jak se liší postoje učitelů z víceletého gymnázia a z druhého stupně základní školy v Bílině dle toho, na jakém typu školy vyučují. Dalším cílem je hlubší porozumění sociálním nerovnostem ve vzdělávání z pohledu učitelů, kteří jsou klíčovými aktéry vzdělávací politiky. Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou a analytickou. První část práce je věnována popisu teoretických východisek práce. Nejdříve je v této části popsán koncept spravedlnosti ve vzdělávání a následně různé teorie vysvětlující příčiny vzniku sociálních nerovností ve vzdělávání, jako je kupříkladu teorie Basila Bernsteina, Pierra Bourdieua a Jeana-Claude Passerona či Melvina L. Kohna, z českých autorů kupříkladu Tomáše Katrňáka či Ladislava Rabušice. Dále je v teoretické části práce popsána vnější diferenciace a její vliv na nerovnosti ve vzdělávání, jaké postoje k vnější diferenciaci a sociálním nerovnostem ve vzdělávání zastávají dle různých výzkumů učitelé ze základních škol a víceletých gymnázií a možné příčiny odlišností těchto postojů. Druhá, analytická, část práce vychází z provedených rozhovorů s celkem pěti respondenty, třemi z víceletého gymnázia a dvěma z druhého stupně základní školy v...
The bachelor's thesis deals with social inequalities in education from the point of view of teachers in Bílina. The aim of the work is to find out whether and how the attitudes of teachers from the multi-year gymnasium and from the second primary school in Bílina differ according to the type of school they teach at. Another goal is a deeper understanding of social inequality from the perspective of teachers, who are key actors in education policy. The work is divided into two main parts - theoretical and analytical. The first part of the work is devoted to the description of the theoretical basis of the work. First, this section describes the concept of justice in education, followed by various theories explaining the causes of social inequalities in education, such as the theories of Basil Bernstein, Pierre Bourdieu and Jean-Claude Passeron or Melvin L. Kohn, from Czech authors such as Tomáš Katrňák or Ladislav Rabušic. Furthermore, in the theoretical part of the work, external differentiation and its influence on inequalities in education are described, as well as what attitudes towards external differentiation and social inequalities in education are held by teachers from primary schools and multi-year grammar schools according to various researches, and the possible causes of differences in...