Faktory ovlivňující důvěryhodnost zpravodajských informací na Facebooku v rámci žurnalistického diskursu
Factors influencing credibility of news on Facebook in journalistic discourse
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194389Identifikátory
SIS: 229063
Kolekce
- Kvalifikační práce [18159]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Turková, Kateřina
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Žurnalistika
Katedra / ústav / klinika
Katedra žurnalistiky
Datum obhajoby
16. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Důvěra, zpravodajské informace, sociální sítě, Facebook, kredibilitaKlíčová slova (anglicky)
Trust, news information, social media, Facebook, credibilityCílem této práce je prokázat či vyvrátit existenci regresního vztahu mezi důvěrou ve zpravodajské informace šířené na Facebooku a jednotlivými nezávislými proměnnými, který- mi jsou kredibilita Facebooku jako platformy, kredibilita Facebooku jako média, kredibilita zprávy a socio-demografické údaje respondentů. V případě prokázání existence regresních vztahů je cílem práce také prozkoumat intenzitu vlivu nezávislých proměnných na proměnnou závislou. Tento vztah byl prozkoumán za pomoci faktorové a regresní analýzy, a to jak pro data všech respondentů, tak druhotně pro data respondentů starších 35 let, protože největší zastoupení na Facebooku mají lidé právě ve věku 30 a více let. Analýza pro data všech respondentů prokázala, že důvěru ve zpravodajské informace na Facebooku ovlivňuje kredibilita Facebooku jako platformy, kredibilita zprávy a nejvyšší dosažené vzdělání respondentů. S rostoucí kredibilitou Facebooku jako platformy i kredibilitou zprávy se důvěra zvyšuje, naopak s rostoucí úrovní nejvyššího dosaženého vzdělání se důvěra snižuje. Analýza pro data respondentů ve věku 35 a více let taktéž prokázala existenci vlivu těchto tří proměnných, mimo ně ale v tomto vzorku respondentů ovlivňuje důvěru ve zpravodajské informace na Facebooku také zařazení na politickém spektru z pohledu...
The aim of this academic work is to prove or disprove the existence of a regression relationship between trust in the news information shared on Facebook and the independent variables, which are the credibility of Facebook as a platform, the credibility of Facebook as a medium, the credibility of the message and the socio-demographic data of the respondents. In case regression relationships are proven to exist, the paper also aims to investigate the strength of the influence of the independent variables on the dependent variable. This relationship was explored using factor and regression analysis, both for the data of all respondents and secondarily for the data of respondents over 35 years old, since the largest representation on Facebook is of people aged 30 and over. The analysis for the data of all respondents showed that trust in Facebook news is influenced by Facebook's credibility as a platform, the credibility of the message, and the highest educational attainment. Trust increases with increasing credibility of Facebook as a platform and credibility of the message, whereas trust decreases with increasing level of highest educational attainment. The analysis for the data of respondents aged 35 years and older also showed the influence of these three variables, but beyond these, in this...