Zobrazit minimální záznam

Factors influencing credibility of news on Facebook in journalistic discourse
dc.contributor.advisorMoravec, Václav
dc.creatorBrišová, Jana
dc.date.accessioned2024-10-07T06:22:05Z
dc.date.available2024-10-07T06:22:05Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/194389
dc.description.abstractThe aim of this academic work is to prove or disprove the existence of a regression relationship between trust in the news information shared on Facebook and the independent variables, which are the credibility of Facebook as a platform, the credibility of Facebook as a medium, the credibility of the message and the socio-demographic data of the respondents. In case regression relationships are proven to exist, the paper also aims to investigate the strength of the influence of the independent variables on the dependent variable. This relationship was explored using factor and regression analysis, both for the data of all respondents and secondarily for the data of respondents over 35 years old, since the largest representation on Facebook is of people aged 30 and over. The analysis for the data of all respondents showed that trust in Facebook news is influenced by Facebook's credibility as a platform, the credibility of the message, and the highest educational attainment. Trust increases with increasing credibility of Facebook as a platform and credibility of the message, whereas trust decreases with increasing level of highest educational attainment. The analysis for the data of respondents aged 35 years and older also showed the influence of these three variables, but beyond these, in this...en_US
dc.description.abstractCílem této práce je prokázat či vyvrátit existenci regresního vztahu mezi důvěrou ve zpravodajské informace šířené na Facebooku a jednotlivými nezávislými proměnnými, který- mi jsou kredibilita Facebooku jako platformy, kredibilita Facebooku jako média, kredibilita zprávy a socio-demografické údaje respondentů. V případě prokázání existence regresních vztahů je cílem práce také prozkoumat intenzitu vlivu nezávislých proměnných na proměnnou závislou. Tento vztah byl prozkoumán za pomoci faktorové a regresní analýzy, a to jak pro data všech respondentů, tak druhotně pro data respondentů starších 35 let, protože největší zastoupení na Facebooku mají lidé právě ve věku 30 a více let. Analýza pro data všech respondentů prokázala, že důvěru ve zpravodajské informace na Facebooku ovlivňuje kredibilita Facebooku jako platformy, kredibilita zprávy a nejvyšší dosažené vzdělání respondentů. S rostoucí kredibilitou Facebooku jako platformy i kredibilitou zprávy se důvěra zvyšuje, naopak s rostoucí úrovní nejvyššího dosaženého vzdělání se důvěra snižuje. Analýza pro data respondentů ve věku 35 a více let taktéž prokázala existenci vlivu těchto tří proměnných, mimo ně ale v tomto vzorku respondentů ovlivňuje důvěru ve zpravodajské informace na Facebooku také zařazení na politickém spektru z pohledu...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectTrusten_US
dc.subjectnews informationen_US
dc.subjectsocial mediaen_US
dc.subjectFacebooken_US
dc.subjectcredibilityen_US
dc.subjectDůvěracs_CZ
dc.subjectzpravodajské informacecs_CZ
dc.subjectsociální sítěcs_CZ
dc.subjectFacebookcs_CZ
dc.subjectkredibilitacs_CZ
dc.titleFaktory ovlivňující důvěryhodnost zpravodajských informací na Facebooku v rámci žurnalistického diskursucs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2024
dcterms.dateAccepted2024-09-16
dc.description.departmentDepartment of Journalismen_US
dc.description.departmentKatedra žurnalistikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId229063
dc.title.translatedFactors influencing credibility of news on Facebook in journalistic discourseen_US
dc.contributor.refereeTurková, Kateřina
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineŽurnalistikacs_CZ
thesis.degree.disciplineJournalismen_US
thesis.degree.programMedia and Communications Studiesen_US
thesis.degree.programMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Katedra žurnalistikycs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Department of Journalismen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csŽurnalistikacs_CZ
uk.degree-discipline.enJournalismen_US
uk.degree-program.csMediální a komunikační studiacs_CZ
uk.degree-program.enMedia and Communications Studiesen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csCílem této práce je prokázat či vyvrátit existenci regresního vztahu mezi důvěrou ve zpravodajské informace šířené na Facebooku a jednotlivými nezávislými proměnnými, který- mi jsou kredibilita Facebooku jako platformy, kredibilita Facebooku jako média, kredibilita zprávy a socio-demografické údaje respondentů. V případě prokázání existence regresních vztahů je cílem práce také prozkoumat intenzitu vlivu nezávislých proměnných na proměnnou závislou. Tento vztah byl prozkoumán za pomoci faktorové a regresní analýzy, a to jak pro data všech respondentů, tak druhotně pro data respondentů starších 35 let, protože největší zastoupení na Facebooku mají lidé právě ve věku 30 a více let. Analýza pro data všech respondentů prokázala, že důvěru ve zpravodajské informace na Facebooku ovlivňuje kredibilita Facebooku jako platformy, kredibilita zprávy a nejvyšší dosažené vzdělání respondentů. S rostoucí kredibilitou Facebooku jako platformy i kredibilitou zprávy se důvěra zvyšuje, naopak s rostoucí úrovní nejvyššího dosaženého vzdělání se důvěra snižuje. Analýza pro data respondentů ve věku 35 a více let taktéž prokázala existenci vlivu těchto tří proměnných, mimo ně ale v tomto vzorku respondentů ovlivňuje důvěru ve zpravodajské informace na Facebooku také zařazení na politickém spektru z pohledu...cs_CZ
uk.abstract.enThe aim of this academic work is to prove or disprove the existence of a regression relationship between trust in the news information shared on Facebook and the independent variables, which are the credibility of Facebook as a platform, the credibility of Facebook as a medium, the credibility of the message and the socio-demographic data of the respondents. In case regression relationships are proven to exist, the paper also aims to investigate the strength of the influence of the independent variables on the dependent variable. This relationship was explored using factor and regression analysis, both for the data of all respondents and secondarily for the data of respondents over 35 years old, since the largest representation on Facebook is of people aged 30 and over. The analysis for the data of all respondents showed that trust in Facebook news is influenced by Facebook's credibility as a platform, the credibility of the message, and the highest educational attainment. Trust increases with increasing credibility of Facebook as a platform and credibility of the message, whereas trust decreases with increasing level of highest educational attainment. The analysis for the data of respondents aged 35 years and older also showed the influence of these three variables, but beyond these, in this...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Katedra žurnalistikycs_CZ
thesis.grade.codeE
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusO


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV