Teacher Education in Lebanon: A Comparison of Programs in American and French-Patterned Universities
Vzdělávání učitelů v Libanonu: Srovnání programů na univerzitách amerického a francouzského modelu
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194457Identifikátory
SIS: 217850
Kolekce
- Kvalifikační práce [19157]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Šťastný, Vít
Oponent práce
Poláchová-Vašťatková, Jana
Černý, Karel
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Education
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
16. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
vzdělávací programy pro učitele, kurzy praxe, reflektivní praxe, získávání znalostní báze, technologie ve výuceKlíčová slova (anglicky)
teacher education programs, practicum courses, reflective practice, knowledge base acquisition, technology in teachingVysokoškolské vzdělávání v Libanonu je rozmanité a univerzity se dělí podle uplatněného modelu vzdělávání, jako například americký či francouzský. Tato disertační práce se držela vnitronárodního srovnávacího přístupu, aby porovnala programy vzdělávání učitelů na vysokých školách amerického a francouzského modelu v Libanonu. Bylo vybráno šest univerzit, tři z každého modelu. Cílem bylo popsat strukturu a obsah programů, prozkoumat vnímanou efektivitu programů na základě informací od absolventů a porovnat programy v indikátorech praktických zkušeností, reflektivní praxe a získávání základů znalostí. Srovnání bylo provedeno s využitím zavedených teorií jako měřítek: Feiman-Nemserova typologie koncepčních orientací v programech vzdělávání učitelů, teorie Lee Shulmana o získávání znalostních základů budoucími učiteli a teorie Freda Korthagena o začlenění reflektivní praxe do vzdělávání učitelů. K prozkoumání struktury a obsahu programů byla použita metoda analýzy dokumentů a byly provedeny polostrukturované rozhovory s dvaceti absolventy šesti vybraných univerzit amerického a francouzského vzoru s cílem zjistit vnímanou efektivitu programů při přípravě studentů na učitelství. Výsledky ukázaly podobnosti a rozdíly mezi univerzitami amerického a francouzského modelu, například potřebu zvýšení přípravy...