Studující matky a jejich strategie zvládání vysokoškolského studia
Student mothers and their strategies for coping with university studies
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194493Identifikátory
SIS: 267715
Kolekce
- Kvalifikační práce [6714]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havrdová, Zuzana
Fakulta / součást
Fakulta humanitních studií
Obor
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích se specializací Řízení
Katedra / ústav / klinika
Program Řízení a supervize
Datum obhajoby
17. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Hlavním tématem práce je pojednání o strategii žen, které jsou zároveň na mateřské či rodičovské dovolené a zároveň studují na vysoké škole, takže musí kloubit dvě náročné životní role. Jedná se o mapování zvládání jejich složité životní situace. Díky zkušenostem těchto žen by mohl vzniknout jakýsi návod pro ostatní studující ženy, které by se mohly cítit lépe, že v tak náročné situaci nejsou samy. V teoretické části je shrnuto historické pojetí ženy v rodině z různých úhlů pohledu. Dále je shrnuto vzdělávání žen v českých zemích a jeho vývoj, stejně tak i věkový vývoj žen, kdy se staly matkami, za posledních sto let. Následně je popsána současná situace v celoživotním vzdělávání a reakce univerzit na studující matky. Praktická část je celá věnována kvalitativnímu výzkumu, který byl realizován prostřednictvím rozhovorů s matkami na mateřské či rodičovské dovolené, které zároveň studovaly či stále studují vysokou školu. Tyto ženy jsou rozdílného studijního zaměření, věku a počtu dětí. Liší se i města, ve kterých studovaly či stále studují. Hlavním zjištěním mé práce je skutečnost, že jsou ženy rády, že se pro studium rozhodly, i přes náročnost celé situace. Dále potvrzují, že by toto nezvládly nebýt rodiny (manžela či rodičů), která jim výrazně pomáhá. Hlavním významem práce by mělo být zmapování...
The topic of the thesis is a discussion of the strategy of women who are on maternity leave or parental leave and studying at university at the same time, so they have to combine two demanding life roles. It is about mapping the management of their complicated life situation. Thanks to the experience of these women , a kind of manual for other female students could be created so the women could feel better, they are not alone in such a difficult situation. The theoretical part summarizes the historical conception of women in family from different points of view. Furthermore, the education of women in the Czech countries and its development is summarized, as well as the age development of women, when they became mothers, in the last hundred years. Subsequently, the current situation is described in lifelong learning and university responses to student mothers. The whole practical part is devoted to the qualitative research that was carried out through interviews with mothers on maternity or parental leave who at the same time studied or have been still studying at university. These women are of different study focus, age and and the number of children. The cities in which they studied or have been still studying are also different. The main finding of my thesis is the fact that the women are glad...