Podpora ve vzdělávání žáka s vývojovou poruchou jazyka v základní škole hlavního vzdělávacího proudu
Support in the education of a pupil with developmental language disorder in a regular primary school
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194494Identifikátory
SIS: 264315
Kolekce
- Kvalifikační práce [19157]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klenková, Jiřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika/Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
17. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vývojová porucha jazyka, podpůrná opatření, asistent pedagoga, první stupeň základní školy, žák se speciálními vzdělávacími potřebamiKlíčová slova (anglicky)
developmental language disorder, support measures, teaching assistant, primary school, pupil with special educational needsBakalářská práce se zabývá tématem podpory ve vzdělávání vybraného žáka s vývojovou poruchou jazyka v základní škole hlavního vzdělávacího proudu v Praze. Cílem práce je analýza této podpory ve vzdělávání u sledovaného žáka s vývojovou poruchou jazyka, který je vzděláván ve druhém ročníku běžné základní školy. První kapitola je věnovaná vývojové poruše jazyka jako jedné z poruch neurovývojových, konkrétně definuje její etiologii, symptomatologii, diagnostiku a následnou terapii. Kapitola druhá shrnuje možnosti základního vzdělávání žáků s vývojovou poruchou jazyka dle platných zákonů a vyhlášek, pojednává o podpoře ve vzdělávání těchto žáků a jejich vzdělávání v základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Obě kapitoly byly zpracovány na základě studia odborné literatury a dalších odborných zdrojů. Třetí kapitola je empirickou částí bakalářské práce. Jedná se o kvalitativní výzkumné šetření, podrobnou případovou studii s hlavním cílem analyzovat podporu ve vzdělávání u vybraného žáka s vývojovou poruchou jazyka, který se vzdělává v základní škole hlavního vzdělávacího proudu. K hlavnímu cíli byly stanoveny tři cíle dílčí a byly položeny jim odpovídající výzkumné otázky. Pro naplnění stanovených cílů byla vybrána výzkumná metoda případová studie, pro sběr dat o žákovi a jeho situaci bylo využito...
The bachelor thesis deals with the topic of the support in the education of a pupil with a developmental language disorder in a regular primary school. The aim of the thesis is to analyze this educational support for the observed pupil with a developmental language disorder who is educated in a mainstream primary school. The first chapter is devoted to developmental language disorder as one of the neurodevelopmental disorders, specifically defining its etiology, symptomatology, diagnosis, and subsequent therapy. The second chapter summarizes the possibilities of primary education for pupils with developmental language disorder, discusses the educational support for these pupils and their education in mainstream primary schools. Both chapters were based on a study of the literature and other specialist sources. The third chapter is the empirical part of the bachelor thesis. It is a qualitative research investigation, a detailed case study with the main aim of analyzing the educational support of a selected pupil with a developmental language disorder who is educated in a regular primary school. Three sub-objectives were set for the main objective and corresponding research questions were posed. In order to meet the set objectives, the research method chosen was a case study, non-participant...