Českoslovenští studenti v Nizozemsku po roce 1968
Czechoslovak students in the Netherlands after 1968
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194526Identifikátory
SIS: 260501
Kolekce
- Kvalifikační práce [23776]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Coufalová, Iveta
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie-evropská studia - Germánská a severoevropská studia: Nizozemština
Katedra / ústav / klinika
Ústav germánských studií
Datum obhajoby
11. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
českoslovenští studenti|okupace 1968|emigrace|Nizozemsko|univerzita|integrace|Universitair Asyl FondsKlíčová slova (anglicky)
czechoslovak students|occupation 1968|emigration|Netherlands|university|integration|Universitair Asyl FondsTato bakalářská práce se zabývá osudy československých studentů, kteří po začátku okupace Československa v roce 1968 emigrovali do Nizozemska. Práce je strukturována do dvou kapitol. V první kapitole jsou analyzovány požadavky, které nizozemské instituce kladly na nově příchozí československé studenty - jednak jako skupinu, a pak jako jednotlivce. Druhá kapitola zkoumá formy podpory poskytované těmto studentům, materiální i symbolické. Cílem práce je zkoumat argumentační strategie a vzorce, které formovaly jak požadavky, které stanovily nizozemské instance příchozím studentům a byly nutným předpokladem k integraci do nizozemské společnosti a také v pokračování studia na univerzitě. Práce rovněž sleduje argumentační vzorce spojené s podpůrnými opatřeními ze strany nizozemských aktérů, které byly poskytnuty československým studentům. Hlavním pramenem byly interní materiály Universitair Asiel Fonds (UAF) uložené v Nationaal Archief v Haagu, které poskytly vhled do fungování UAF, do komunikace s dalšími nizozemskými institucemi a do každodenní praxe požadavků a podpory československých studentů.
This bachelor thesis deals with the fate of Czechoslovak students who emigrated to the Netherlands after the beginning of the occupation of Czechoslovakia in 1968. The thesis is structured in two chapters. The first chapter analyses the demands that the Dutch institutions placed on the newly arrived Czechoslovak students - first as a group and then as individuals. The second chapter examines the forms of support provided to these students, both material and symbolic. The aim of the thesis is to examine the argumentative strategies and patterns that shaped both the requirements set by the Dutch instances for the incoming students and were a prerequisite for integration into Dutch society and in the continuation of their studies at university. The thesis also traces the argumentation patterns associated with the support measures provided by Dutch actors to Czechoslovak students. The main source material was internal materials of the Universitair Asiel Fonds (UAF) stored at the Nationaal Archief in The Hague, which provided insights into the functioning of the UAF, the communication with other Dutch institutions and the daily practice of demands and support for Czechoslovak students.