Tělo a gender v díle Andrey Arnold
Body and Gender in the Work of Andrea Arnold
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/194539Identifikátory
SIS: 266422
Kolekce
- Kvalifikační práce [23970]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rogoff, Jana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Filmová studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra filmových studií
Datum obhajoby
13. 9. 2024
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
feministická filmová teorie|gender|britský sociální realismus|maskulinita|femininita|těloKlíčová slova (anglicky)
feminist film theory|gender|British social realism|masculinity|femininity|bodyBakalářská práce analyzuje reprezentaci těla a genderu ve filmech britské režisérky Andrey Arnold. Zkoumá vývoj jejího stylu v kontextu britského sociálního realismu a feministické filmové teorie. Práce využívá intersekcionální analýzu k prozkoumání vztahů mezi genderem, třídou a rasou v Arnoldině tvorbě, zvláštní pozornost je věnována využití stylistických postupů k zprostředkování tělesné zkušenosti marginalizovaných postav. Analýza zahrnuje krátké filmy, celovečerní snímky i dokumentární tvorbu Arnold, s důrazem na filmy Fish Tank, Bouřlivé výšiny a Red Road. Práce dochází k závěru, že Arnold svým důrazem na tělesnost a smyslovou zkušenost rozšiřuje možnosti filmového vyjádření a nabízí nové perspektivy pro zobrazení genderových identit v současné kinematografii.
This bachelor's thesis analyzes the representation of body and gender in the films of British director Andrea Arnold. It examines the evolution of her style within the context of British social realism and feminist film theory. The paper employs intersectional analysis to explore the relationships between gender, class, and race in Arnold's work, with special attention given to the use of stylistic techniques to convey the corporeal experience of marginalized characters. The analysis encompasses Arnold's short films, feature-length works, and documentary, with emphasis on Fish Tank, Wuthering Heights, and Red Road. The thesis concludes that Arnold's emphasis on corporeality and sensory experience expands the possibilities of cinematic expression and offers new perspectives for the representation of gender identities in contemporary cinema.